موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

چگونه وردپرس را نصب کنیم

چگونه وردپرس را نصب کنیم

نویسنده : شهلا رنجبر | زمان انتشار : 22 اسفند 1399 ساعت 21:00

امروزه نرم افزار وردپرس به یک سیستم مدریت محتوای کامل و پر طرفدار تبدیل شده است که از اماتور تا حرفه ای می توانند با آن کار کنند. پیش از شروع لازم است بدانید، شما می توانید طراحی انواع وب سایت با وردپرس را داشته باشد. در این مقاله با آموزش نصب وردپرس روی هاست به شما نشان خواهیم داد که نحوه نصب وردپرس روی هاست چقدر می تواند راحت باشد و تنها ۵ مرحله برای انجام آن لازم است. پس شروع می کنیم:

آموزش امنیت اینستاگرام

وردپرس چیست؟

قبل از شروع به آموزش نصب وردپرس روی هاست شما می گویم که وردپرس یا WordPress یک ابزار منبع باز برای ایجاد وبسایت آزاد است که به زبان PHP نوشته شده است. اما به زبان ساده، باید بگوییم امروزه آسان ترین و قدرتمند ترین سیستم مدیریت محتوا و وبلاگ (CMS) است. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز مندید مقاله ” وردپرس چیست ” را مطالعه نمایید.

نحوه نصب ورد پرس به دلیل آسان بودن آن، بسیار مشهور است. در بیشتر شرایط نصب ورد پرس یک فرآیند بسیار ساده است و کمتر از پنج دقیقه زمان خواهد برد. همچنین بسیاری از شرکت های میزبانی های وب مانند ایران هاست، اکنون ابزارهایی بنام هاست وردپرس برای نصب خودکار آن به شما، ارائه می دهند. اما اگر می‌خواهید خودتان وردپرس را نصب کنید، راهنمای زیر می‌تواند به شما در این باره کمک کند.

مراحل گام به گام آموزش تصویری نصب وردپرس روی هاست – ( چگونه وردپرس را نصب کنیم )

در اینجا مراحل و

نحوه نصب وردپرس

 برای افرادی که می‌خواهند خودشان آن را نصب نمایند،‌ به صورت کامل توضیح داده می‌شود:

مرحله ۱: در راستای آموزش نصب وردپرس روی هاست – دانلود و استخراج

بسته وردپرس را از آدرس https://wordpress.org/download/ دانلود کرده و از حالت فشرده خارج کنید.

  • اگر در حال آپلود وردپرس در یک وب سرور ویندوزی به صورت ریموت هستید، بسته وردپرس را با یک مرورگر وب در سرور دانلود کرده و بسته را از حالت فشرده(زیپ) خارج کنید.
  • اگر از FTP استفاده می کنید، به مرحله بعدی بروید – بارگذاری فایل‌‌ها در مراحل بعد توضیح داده می‌شود.
  • اگر به وب سرور خود دسترسی شل و SSH دارید و کار با ابزارهای مبتنی بر کنسول برایتان راحت است، می‌توانید وردپرس را مستقیماً با استفاده از wget روی سرور خود دانلود کنید.
    1. ابتدا بسته را دانلود کنید: wget https://wordpress.org/latest.tar.gz
    2. سپس بسته را با استفاده از دستور زیر از حالت فشرده خارج کنید:
tar -xzvf latest.tar.gz

این کار بسته وردرپس را در همان پوشه‌ای که دانلود کرده اید، در پوشه ای به نام WordPress، استخراج می‌کند.

مرحله ۲: آموزش نصب وردپرس روی هاست – ایجاد بانک اطلاعاتی دیتابیس و کاربر

اگر از “هاست اشتراکی” استفاده می‌کنید، ممکن است یک پایگاه داده وردپرس برای شما ساخته شده باشد و یا یک راهکار راه‌اندازی خودکار برای این کار، وجود داشته باشد. صفحه‌های پشتیبانی میزبانی یا کنترل پنل خود را بررسی کنید تا سرنخ هایی در مورد اینکه آیا شما نیاز به ایجاد یک دیتابیس دستی دارید یا خیر،‌ به دست آورید.

اگر مشخص شد که باید یک دیتابیس به صورت دستی ساخته شود، دستورالعمل استفاده از phpMyAdmin را دنبال کنید تا نام کاربری و بانک اطلاعاتی وردپرس خود را ایجاد کنید. و یا برای کنترل پنل های  مانند Plesk ، cPanel و SolidCP از راهنما‌های موجود استفاده کنید.

اگر فقط یک بانک اطلاعاتی دارید و قبلاً نیز برای یک وبسایت دیگر از آن استفاده کرده‌اید، می‌توانید وردپرس را در آن نصب کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که یک پیشوند مشخص برای جدول‌های خود در نظر می‌گیرید، تا از تکراری بودن جدول ها و خراب شدن داده دیتابیس قبلی، خودداری کنید.

مرحله ۳: آموزش نصب وردپرس – wp-config.php را تنظیم کنید

می‌توانید فایل wp-config.php را خودتان ایجاد کرده و ویرایش کنید، یا می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید و اجازه دهید وردپرس هنگام اجرای اسکریپت نصب، خود این کار را انجام دهد (مرحله ۵)، (اطلاعات دیتابیس در آن مرحله مورد نیاز است)

به مسیری که در مرحله ۱ بسته وردپرس را استخراج کردید برگردید، فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر نام دهید و آن را در یک ویرایشگر متن، باز کنید.

اطلاعات دیتابیس خود را در زیر بخش با برچسب زیر وارد کنید:

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //

DB_NAME: نام دیتابیسی که برای وردپرس در مرحله ۲ ایجاد کرده‌اید.

DB_USER: نام کاربری که در مرحله ۲ برای وردپرس ایجاد کردید.

DB_PASSWORD: رمز عبوری که برای نام کاربری وردپرس در مرحله ۲ انتخاب کردید.

DB_HOST: آدرس و یا آیپی میزبانی که در مرحله ۲ تعیین کردید (معمولاً localhost است، همچنین بعضی مواقع باید آیپی سرور را وارد نمایید). اگر لازم است که پورت آن را بنویسید، بعد از آدرس یک دونقطه (:) و سپس پورت آن را اضافه کنید.

DB_CHARSET: مجموعه db charset ، به طور معمول نباید تغییر کنند.

DB_COLLATE: ترکیب بندی بانک اطلاعاتی معمولاً باید خالی باشد.

سپس فایل wp-config.php را ذخیره کنید.

مرحله ۴: آموزش نصب wordpress – فایل ها را بارگذاری کنید

اکنون باید تصمیم بگیرید که در کجای دامنه خود دوست دارید وبسایت وردپرسی خود را، بالا بیاورید:

  • در مسیر اصلی وب سایت خود قرار دهید. (به عنوان مثال ، http://example.com/)
  • در یک مسیر فرعی از وب سایت خود (به عنوان مثال ، http://example.com/blog/)

اموزش نصب ورد پرس در مسیر اصلی وب سایت

  • اگر می‌خواهید فایل‌های خود را در وب سرور بارگذاری کنید، از یک نرم افزار FTP استفاده کنید تا تمامی محتوای پوشه wordpress (اما نه خود پوشه) را در مسیر اصلی وبسایت خود، بارگذاری کنید.
  • اگر پرونده‌های شما در حال حاضر روی وب سرور شماست، و برای نصب وردپرس از دسترسی ادمین استفاده می‌کنید، کلیه محتویات پوشه wordpress (اما نه خود پوشه) را به مسیر اصلی وبسایت خود منتقل کنید.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تغییر پسورد وردپرس مقاله ما را مطالعه نمایید.

نحوه نصب وردپرس در مسیر فرعی یا زیر پوشه وبسایت

  • فقط مسیر کپی فایل‌ها فرق دارد، مراحل بالا را برای مسیر دلخواه خود انجام دهید.

مرحله ۵: اموزش نصب وردپرس – اسکریپت نصب را اجرا کنید

برای شروع اسکریپت نصب ، مرورگر وب خود را باز کنید:

  • اگر فایل‌های وردپرس را در مسیر اصلی وبسایت قرار داده‌اید، باید به این آدرس مراجعه کنید: http://example.com/wp-admin/install.php
  • اگر به عنوان مثال فایل‌های وردپرس را در زیرمجموعه‌ای به نام blog قرار دادید، باید به این آدرس مراجعه کنید: http://example.com/blog/wp-admin/install.php

آموزش نصب وردپرس روی هاست – تنظیم فایل پیکربندی

اگر وردپرس نتواند فایل wp-config.php را پیدا کند، به شما پیشنهاد می‌دهد که سعی کنید خودتان فایل را ایجاد و ویرایش کنید. (همچنین می توانید این کار را مستقیماً با لود wp-admin / setup-config.php در مرورگر وب خود بارگیری کنید.) وردپرس از شما جزئیات پایگاه داده را سوال می‌کند تا آنها را در فایل جدید wp-config.php بنویسد. اگر مشکلی اطلاعات درست باشد، می‌توانید به مرحله بعدی نصب بروید. در غیر این صورت ، به عقب برگردید و فایل  wp-config.php را خودتان ایجاد، ویرایش و بارگذاری کنید (مرحله ۳).

پایان نصب و راه اندازی وردپرس

تصاویر زیر نحوه نصب وردپرس به صورت گام به گام نشان می‌دهد. توجه کنید که در صفحه ورود جزئیات، عنوان سایت ، نام کاربری مورد نظر خود، انتخاب رمز عبور (دو بار) و آدرس ایمیل خود را وارد می‌کنید. یک جعبه نمایش نیز وجود دارد که اعلام می‌کند آیا دوست دارید وبلاگ شما در موتورهای جستجو مانند Google و DuckDuckGo ظاهر شود. اگر دوست دارید وبلاگ شما برای همه از جمله موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد، تیک را بردارید و اگر می‌خواهید موتورهای جستجو را مسدود کنید، جعبه را علامت بزنید. اما به بازدید کنندگان عادی همچنان  اجازه بازدید می‌دهید. توجه داشته باشید که تمام این اطلاعات بعداً در صفحه مدیریت شما قابل تغییر است.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه بکاپ گیری وردپرس مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

اگر راه اندازی وردپرس را با موفقیت طی کنید، صفحه ورود به داشبورد به شما نمایش داده می‌شود امیدواریم آموزش نصب وردپرس روی هاست برای شما مفید واقع شده باشد. حالا می توانید اقدام به ساخت سایت وردپرس خود کنید

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه تفاوت جوملا و وردپرس مطالعه نمایید.

سوالات متداول

وردپرس یا WordPress یک ابزار منبع باز برای ایجاد وبسایت آزاد است که به زبان PHP نوشته شده است. اما به زبان ساده، باید بگوییم امروزه آسان ترین و قدرتمند ترین سیستم مدیریت محتوا و وبلاگ (CMS) است.

مرحله ۱ در راستای آموزش نصب وردپرس – دانلود و استخراج مرحله ۲ آموزش نصب وردپرس – ایجاد بانک اطلاعاتی دیتابیس و کاربر مرحله ۳ آموزش نصب وردپرس – wp-config.php را تنظیم کنید مرحله ۴ آموزش نصب وردپرس – فایل ها را بارگذاری کنید مرحله ۵ آموزش نصب وردپرس – اسکریپت نصب را اجرا کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر