موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی برای اندروید

نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی برای اندروید

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 21 اسفند 1399 ساعت 14:12

bso930eklsnd.jpegبا نرم افزارهایی که محتوا نویسی با گوشی را آسان خواهند کرد آشنا شوید!

آموزش امنیت اینستاگرام

با تبدیل شدن گوشی‌های اندرویدی به رقیبانی برای کامپیوترهای شخصی و گاهی حتی لپ‌تاپ‌ها، عده‌ی زیادی از محتوا نویس‌های فارسی به تولید محتوا با گوشی اندرویدی خود رو آورده و یا حداقل بخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای خود را با گدجت‌هایی از این دست مدیریت می‌کنند.

اما آیا تغییر محیط کاری از ویندوز به اندروید نیازی به رعایت اصول جدید دارد؟ آیا می‌توان بدون اتکا به نرم‌افزارهایی چون ورد (Word)، محتوا نویسی را روی گوشی‌های هوشمند انجام داد؟

قطعا پاسخ تمام این پرسش‌ها مثبت است؛ چرا که تلفن‌های همراه اندروید در سال‌های اخیر قابلیت‌های بسیار مهمی را به کاربران ارائه کرده و قدرت پردازش بالاشان عرصه را برای ظهور نرم‌افزارهای اندرویدی کارآمد هموارتر کرده است.

ضروری‌ترین نکات در تولید محتوا با گوشی موبایل اندرویدی چیست؟


درست است که شما به راحتی می‌توانید از گوشی هوشمند خود برای تولید محتوای فارسی بهره بگیرید، اما باید به خاطر داشته باشید که این فرآیند چند مسئولیت کوچک جدید بر عهده شما قرار خواهد داد.

به دلیل برخی تفاوت‌ها میان محیط کاری ویندوز و اندروید، شما در محتوا نویسی با موبایل می‌بایست نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

• اگر اموجی‌ها یا اموتیکان‌ها را در نوشته‌های خود بکار می‌گیرید، حتما دقت داشته باشید که آن‌ها در پلتفورم‌های دیگری چون ویندوز، «آی او اس»، و HTML نیز به همان شکل نمایش داده می‌شوند.

بسیاری از نویسنده‌هایی که با تلفن همراه کار می‌کنند، به کیبورد گوشی خود اکتفا کرده و از احتمال وجود تفاوت‌های فاحش میان ورودی کیبوردهای مختلف در سایر دستگاه‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

ولی این کار ممکن است موجب بروز مشکلاتی چون نمایش داده نشدن اموجی‌ها و کاراکترهای ویژه در سایر دستگاه‌ها شود. (غالبا اینگونه اشتباهات در ورودی کیبوردها به شکل مکعب‌های تو خالی، ضربدر دار و یا علامت سوال دار مشاهده می‌شوند).


• چنانچه متن شما دارای کلمات انگلیسی لابلای بدنه‌ی فارسی است، باید مراقب جابجا شدن کلمات باشید. حتما برای شما هم این مشکل پیش آمده که با وارد کردن حروف لاتین در مقابل یا پیش از حروف فارسی، نظم نوشتاری مطلب بهم خورده و کلمات پس و پیش شوند.

برای همین باید در هنگام تولید محتوای فارسی با گوشی راهکارهایی را جهت هم‌خوان کردن حروف فارسی با لاتین بکار بگیرید. (یک راه حل ساده برای رفع این مشکل در ادامه‌ی مقاله ذکر شده).


• رعایت نیم‌فاصله با صفحه کلیدهای عادی گوشی‌های هوشمند اندروید کار چندان ساده‌ای نیست. اغلب تولیدکنندگان مطرح تلفن‌های همراه حتی از وجود چنین قاعده‌ای در فارسی‌نویسی مطلع نبوده و به همین دلیل در کیبوردهای خود گزینه‌ای برای رعایت آن قرار نداده‌اند.

اما من در ادامه همین مقاله به شما توضیح داده‌ام که چطور باید بر معضل نیم‌فاصله در تولید محتوا با گوشی غلبه کنید.

• یک نکته کاملا ضروری در کار با موبایل در محتوا نویسی، همگام‌سازی حساب‌های کاربری است. به عنوان مثال، اگر برای ورود به حساب‌های کاربری نرم‌افزارهای خود از جیمیل استفاده می‌کنید، حتما آن را با گوشی خود همگام‌سازی (Sync) کرده و اطلاعات خود را همواره در دسترس داشته باشید.

این کار به شما امکان انتقال اطلاعات از محیط‌های مختلف کاری به یکدیگر را داده و علاوه بر بهبود سرعت عمل‌تان، در نظم‌ دادن به فعالت‌تان نیز موثر خواهد بود.

bu5bpa2jykd1.jpeg

پیش‌تر در مقاله‌ای که برای بررسی رایج‌ترین اشتباهات نویسنده‌های فارسی در محیط وب ایران نوشتم، این نرم‌افزار فوق‌العاده را معرفی کرده بودم. اما از آن‌جایی که داشتن آن برای هر کاربر اندروید فارسی‌زبان لازم است، یک بار دیگر بهش اشاره می‌کنم.

جی‌بورد (به انگلیسی Gboard) یک صفحه کلید رایگان برای محصولات دارای سیستم عامل اندروید است که به شکل تمام و کمال با قواعد فارسی هم‌خوانی دارد.

شرکت گوگل بخش فارسی این محصول را با تحقیقاتی بنیادی روی این زبان طراحی کرده و از نیم‌فاصله گرفته تا حرکه‌گذاری و پیشنهاد کلمات مناسب را بر همین اساس طراحی کرده است.

به جرات می‌توانم بگویم که هیچ صفحه کلید اندروید بهتری برای تولید محتوا با گوشی نخواهید یافت؛ چرا که گوگل علاقه چندانی به میدان دادن به رقبا ندارد.

من شخصا برای نوشتن همین مقاله از جی‌بورد استفاده کرده و تمام مراحل دیگر را نیز بر روی گوشی خودم—و با استفاده از نرم‌افزارهای معرفی شده در این‌جا—انجام دادم. pzaps7o6ubxy.jpeg

مطمئنم اکثر تولیدکنندگان محتوایی که به گوشی روی می‌آورند به عنوان جایگزین Word ویندوزی، سراغ Microsoft Office اندرویدی می‌روند.

ولی بگذارید صادقانه بگویم که این بزرگ‌ترین اشتباه آن‌هاست؛ چرا که آفیس اندرویدی به هیچ عنوان قابلیت‌های لازم برای تولید محتوای فارسی را نداشته و به شدت کند و سنگین (پر حجم) است.

به همین دلیل شما باید قید آفیس گوشی‌تان را زده و همین حالا Google Docs را نصب کنید. این نرم‌افزار اندرویدی بسیار سبک بوده و سرعت بسیار بالایی نیز در پردازش اطلاعات دارد.

از سویی دیگر تمام داده‌ها و مقالات شما در این نرم‌افزار بر روی Google Drive ذخیره شده و شما تنها با داشتن جیمیل‌تان، از هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی خواهید داشت‌.

اما این تمام قابلیت Docs نیست و گوگل برای راحتی کاربران فارسی،‌ گزینه Spell Check یا بررسی نوشتار را نیز روی آن قرار داده. با این گزینه شما به راحتی قادر خواهید بود که غلط‌های املایی خود را پیدا کرده و با جایگزینی که گوگل معرفی می‌کند تعویض‌ش کنید.

dnx8wuzqcdpb.jpeg

در ابتدای این مقاله اشاره کرده بودم که هم‌خوان کردن حروف فارسی و لاتین در محیط اندروید گاهی می‌تواند به یک امر دشوار تبدیل شود. اما باز هم گوگل دست روی دست نگذاشته و مدت‌ها پیش با ارائه‌ی Keep Notes آن را برای فارسی‌زبان‌ها حل کرده است.

در Keep هیچ مشکلی به هنگام چندزبانه نوشتن پیش نیامده و شما می‌توانید با خیال راحت از تمام کاراکترهای زبان‌های مختلف در کنار یکدیگر بهره‌ بگیرید؛ و در عین حال، نگران خراب شدن فرم‌شان هنگام انتقال به سایر دستگاه‌ها و گدجت‌ها نباشید.

توصیه شخصی من این است که محتوای فارسی خود را ابتدا در این نرم‌افزار نوشته و سپس آن را برای پردازش و ویرایش نهایی به Google Docs انتقال دهید. (دقیقا همان کاری که من همیشه هنگام تولید محتوا با گوشی انجام می‌دهم).

از آن‌جایی که Keep نیز تمام اطلاعات شما را روی جیمیل‌تان ذخیره می‌کند، به آسانی آن‌ها را در هر گدجت متصل به اینترنت خواهید یافت. مثلا می‌توانید افزونه‌ی آن را روی Chrome ویندوز نصب کرده و انتقال اطلاعات نوشتاری میان این دو محیط کاری را برای خودتان آسان و سریع کنید.

این نرم‌افزار بهترین محیط برای «نوشتن» در اندروید است؛ چرا که سرعت پردازش آن به مراتب از تمام رقیبان خود بیشتر بوده و بر روی گوشی‌های میان رده از Google Docs هم بهتر عمل می‌کند.

اما چرا اول اینجا نوشته و بعد مطلب را به داکس منتقل کنیم؟

متاسفانه Keep گزینه انتخاب فونت، سایز نوشتار، عنوان‌بندی و امثالهم را نداشته و صرفا سریع‌ترین ابزار برای یادداشت را به شما ارائه می‌کند. به همین دلیل، برای افزودن جزئیات، بررسی غلط‌های املایی و عنوان‌بندی بهتر است به گوگل داکس رجوع کنید.

v76fqizy35md.jpeg

همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، سه مورد قبلی همگی محصولات شرکت گوگل بودند که به شدت برای محتوا نویسی با گوشی مناسب‌اند. پس تعجبی ندارد که وقتی پای انتخاب بهترین مرورگر برای محتوا نویس هم به میان می‌آید، نام دیگر محصول این شرکت، یعنی Chrome شنیده شود.

مبحث همگام سازی نرم‌افزارهای مختلف با داشتن کروم به امری بسیار ساده مبدل شده و شما حتی به بوکمارک‌هایی که در لپ‌تاپ‌تان دارید نیز روی گوشی دسترسی خواهید داشت. البته برای این کار لازم است این نرم‌افزار را روی ویندوز هم داشته باشید.

جیمیل‌ها، یادداشت‌هاتان در Keep و تمام اطلاعات دیگر با داشتن Chrome به سادگی قابل دسترسی، انتقال و ویرایش خواهند بود؛ که برای یک محتوا نویس در محیط اندروید یک گزینه‌ بسیار الزامی و مفید محسوب می‌شود.

در ضمن، کروم بدون شک یکی از قوی‌ترین مرورگرهای موجود در بازار بوده و در هر صورت عملکرد اینترنتی شما را بهبود خواهد بخشید. مخصوصا زمانی که برای مقاله خود تحقیق می‌کنید، هیچ ابزاری بهتر از آن به کمک‌تان نخواهد آمد.

z1t9frkwdytr.png

اگر قرار است مستقیما مطلب‌تان را روی یک سایت وردپرس منتشر کنید، داشتن نرم‌افزار اندرویدی WordPress از الزامات کاری‌تان است.

شما با داشتن این نرم‌افزار می‌توانید نیاز خود به گوگل داکس را نیز برطرف کرده و مستقیما از Keep به محیط وب رفته تا امور نهایی را همان‌جا انجام دهید.

از سویی دیگر با داشتن WordPress قادر خواهید بود که اطلاعات و داده‌های مربوط به محتواهای قبلی خود را نیز مشاهده کرده و عملکردتان به عنوان محتوا نویس فارسی را بهتر تحلیل کنید.

oj57jbsao4r6.jpeg

هیچ وقت بدون تحقیق کافی در ارتباط با یک موضوع دست به قلم نشوید. همین حالا نرم‌افزار اندرویدی ویکیپیدیا (Wikipedia)را با حجمی بسیار کم دانلود و نصب کرده و گدجت هوشمند خود را به دنیایی از اطلاعات متصل کنید.

با داشتن این نرم‌افزار، تحقیق برای پروژه‌های نویسندگی در هنگام محتوا نویسی با گوشی تلفن همراه به شدت لذت بخش شده و سهولت می‌یابد.

ویکیپدیا در این محصول خود گزینه‌های بسیاری را به کاربران ارائه کرده است. مثلا، شما می‌توانید مقاله‌ها را در این نرم‌افزار ذخیره کرده و بعدا دوباره به آن‌ها رجوع کنید.

من حرفه خودم را به عنوان یک مترجم آغاز کرده و برای پایین نگه داشتن هزینه‌های فعالیتم در ابتدای کار، غالب مطالبم را بر روی گوشی نوشته، ویرایش کرده و تحویل کارفرما می‌دادم.

به همین دلیل در این حوزه تجربه کاملی داشته و با اکثر ابزارهای موجود نیز آشنا هستم. ولی جدای از مسائل نوشتاری، یک توصیه کاری برای محتوا نویسان جوان فارسی دارم.

حتما یک حساب کاربری پونیشا ساخته و نرم‌افزار آن را نیز روی تلفن همراه‌تان نصب کنید. به این طریق قادر به گرفتن پروژه‌های جدید بوده و مستقیما در همین گوشی‌تان با کارفرما در ارتباط خواهید بود. (در واقع این کار نیاز شما به دستگاه‌های ویندوزی را به حداقل خواهد رساند).


ممنون که این مطلب را تا پایان مطالعه کردید؛ اگر نکات مطرح شده در این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر