استفاده از نرم افزار اسنپ به خوبی با مردم سازگارشده و روزانه نزدیک به صدهزار همراه اسنپ مسافران را در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شیراز جابهجا میکنند.
اگر شما در فکر پیوستن به ناوگان بزرگ اسنپ هستید این مقاله راهنمای خوبی برای استفاده از اپلیکیشن اسنپ رانندگان (اسنپ همراهان) است.
شروع به کار تاکسیهای اینترنتی در کشور ما یکی از اتفاقات خوب چند سال اخیر است. دیگر کمتر شهروند تهرانی وجود دارد که از اسنپ استفاده نکرده باشد و با آن سفر نکرده باشد. حتی افرادی که از شهرهای دیگر کشور به تهران میآیند نیز با اسنپ آشنایی دارند و میدانند چطور باید از آن استفاده کرد.
اسنپ علاوه بر اینکه سفر راحت، ایمن و ارزانی برای مسافرین به ارمغان میآورد، و به اشتغال زایی برای جوانان نیز کمک کرده است. هم اکنون قریب به صدهزار همراه (راننده) در اسنپ به صورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول جابهجا کردن مسافران شهر تهران، کرج، اصفهان و شیراز هستند و از این راه کسب درآمد میکنند وقتی با همراهان اسنپ روبرو شویم متوجه میشویم خیلی از آنها شغل خود را فراتر از مسافرکشی میدانند و از درآمدش رضایت دارند به همین دلیل است که روزبهروز بر تعداد آنها افزوده میشود.
اگر شما هم در فکر پیوستن به ناوگان اسنپ هستید، یا تازه به اسنپ پیوستهاید ولی در کار کردن با اسنپ همراهان (اسنپ رانندگان) مشکل دارید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.
چگونه با اسنپ همراه باشیم؟
برای پیوستن به ناوگان اسنپ ابتدا باید در Snapp.ir/drivers ثبت نام کنید و منتظر بمانید تا کارکنان اسنپ با شما تماس بگیرند و وقت مراجعه تعیین کنند. سپس با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (که در سایت اسنپ میتوانید مطالعه کنید) به دفتر این شرکت بروید تا ثبت نام شما کامل شود. در قدم آخر باید کد 10 را به سامانه 1000550 پیامک کنید تا رمز ورود به اسنپ همراهان در اختیارتان قرار بگیرید و حساب شما برای شروع به کار فعال شود.
نحوه استفاده از اپلیکیشن اسنپ
از لحظهای که رمز ورود به شما داده میشود اجازه کار در اسنپ را خواهید داشت، اما پیش از آن نیاز به نصب اسنپ همراهان دارید.
اینترنت گوشی و GPS را فعال نمایید و وارد برنامه شوید. در حالت پیشفرض وضعیت شما خارج از دسترس انتخاب شده است. هرگاه وضعیت خود را خارج از دسترس انتخاب کنید سفرهای درخواستی برای شما ارسال نمیشود. بنابراین مهم است زمانی که تمایل به کار ندارید گزینه «خارج از دسترس» را در برنامه انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «قابل دسترسی» امکان قبول سفرهای درخواستی برای شما فعال میگردد و در وضعیت آماده به کار قرار میگیرید.
همانطور که میبینید ظاهر برنامه بسیار ساده طراحی شده است تا استفاده از آن هنگام رانندگی ساده باشد. در نوار بالا وضعیت ارتباط با سرور و مکانیاب را مشاهده میکنید. در حالت عادی باید هر دو فعال باشند؛ اگر بدین صورت نمیباشد اتصال اینترنت و وضعیت GPS خود را بررسی کنید تا برنامه به درستی کار کند.
شرح وظایف 4 گزینهای که در وسط صفحه قرار گرفتهاند تقریبا مشخص است با این حال لازم است که نکات بیشتری در موردشان بدانید.
- نقشه: در این بخش موقعیت شما و سایر خودروهای اسنپ آماده به کار نمایش داده میشود. با استفاده از این گزینه میتوانید ترافیک اسنپهای اطراف خود را بررسی کنید.
- لیست سفرها: این قسمت لیست تمام سفرهایی که در اسنپ داشتهاید را نشان میدهد. لیست سفر مشخص میکند سفرهای شما در چه تاریخی بوده است و برای هر یک از آنها چقدر دریافت کرده اید.
- گردش حساب: این بخش به جزئیات گردش مالی شما مربوط میشود اعم از مبالغی که برای هر سفر به اعتبارتان افزوده یا به عنوان کمیسیون از اعتبار شما برداشت شده است.
- امتیاز: متوسط امتیازی که مسافرین شما از ابتدا تا کنون به شما دادهاند در این قسمت نمایش داده میشود. توجه داشته باشید هرچه امتیاز دریافتی شما به عدد 5 نزدیکتر باشد شانس بیشتری برای دریافت سفر خواهید داشت و اگر امتیازتان از عدد 4 کمتر شود ممکن است اجازه کار در اسنپ از شما گرفته شود.
در پایین صفحه اصلی برنامه گزینه «دریافت سرویسهای طرح ترافیک» قرار گرفته است که دکمهای در جلو آن وجود دارد. در صورتی که خودرو شما طرح ترافیک داشته باشد و برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجاز باشید میتوانید این گزینه را فعال کنید تا سرویسهای درخواستی در این محدوده برای شما ارسال شود اگر نه باید این گزینه را خاموش کنید چون اسنپ مسئولیتی در برابر جریمه شدنتان قبول نمیکند.
آنچه در بالای صفحه به عنوان «اعتبار شما» نمایش داده میشود مقدار پولی است که شما بابت سرویسهای انجام گرفته از اسنپ طلب دارید. شرکت اسنپ هر دو روز یک بار این هزینه را به شماره حسابی که در قسمت «ثبت مشخصات بانکی» وارد کردهاید واریز میکند.
از طرفی اسنپ نیز برای هر سرویس از شما حق کمیسیون دریافت میکند. شما میتوانید برای اینکه صورت حساب بهتری داشته باشید از بخش «افزایش اعتبار» اعتبار کمیسیون خود را از پیش شارژ کنید تا کمیسیون اسنپ از آن برداشته شود؛ در غیر اینصورت این کمیسیون از اعتبار شما کسر میگردد.
پذیرش سفر در اسنپ رانندگان به چه صورت است؟
اسنپ درخواستهای مسافرین را بر اساس فاکتورهای مختلف به دست همراهانی میرساند که در محدوده سفرهای درخواست شده قرار دارند؛ اما برای اینکه درخواستهای سفر در اسنپ به دست شما برسد باید:
- وضعیت شما در حالت قابل دسترسی باشد
- ارتباط با سرور فعال باشد (اینترنت روشن باشد)
- مکان یاب فعال باشد (GSP روشن باشد)
سرویس، که روی گوشی شما نقش میبندد، هزینه سفر، مبدا و مقصد (با ذکر طرح ترافیک) و فاصله شما با موقعیت مسافر نمایش داده میشود. همچنین اگر مسافر درخواست سفر دو مقصده، رفت و برگشت و یا توقف در مسیر را داشته باشد در این صفحه دیده میشود. اگر تمایل به قبول سفر دارید، باید پیش از تمام شدن مدت زمانش، دکمه «قبول سفر» را لمس کنید.
زمانی که سفر از طرف شما قبول میشود نام مسافر، آدرس مبدا و شماره تماس آن شخص در اختیارتان قرار میگیرد. زمانی که به مبدا میرسید باید انگشت خود را روی «هشدار رسیدن» نگه دارید تا مسافر متوجه رسیدن شما شود. پس از سوار شدن مسافر، دکمه «مسافر سوار شد» را انتخاب کنید.
با اعلام سوار شدن مسافر از سوی شما اسنپ مبلغی که باید در پایان سفر به صورت نقدی از او دریافت کنید را به شما اطلاع میدهد. در حالتی که مسافر هزینه سفر را از اعتبارش بپردازد اسنپ به شما اعلام میکند نیازی به دریافت هزینه نیست. در طول سفر هر تغییری در وضعیت اعتبار مسافر ایجاد شود اسنپ شما را از آن مطلع میسازد ولی اگر به هر دلیلی با مشکل مواجه شدید برای حل آن میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید.
در اسنپ همراهان امکانی برای مسیریابی قرار داده شده است تا راننده بتوانند با کمک گرفتن از Google Maps، Waze یا سایر اپهای مشابه بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا کنند. این امکان با انتخاب آیکون مسیریابی در سمت راست تصویر در اختیار شما قرار میگیرد.
وقتی مسافر را به مقصد میرسانید دکمه «پایان سفر» را بزنید تا هزینه سرویس به اعتبار شما افزوده شود. همچنین اسنپ از شما میخواهد که رضایت یا عدم رضایت خود را از مسافرتان اعلام کنید تا اگر مشکلی وجود داشت شرکت بتواند مسئله را پیگیری کند. با انتخاب «بازگشت به صفحه اصلی» دوباره آماده قبول سرویس میشوید و باید منتظر اعلام سفر درخواستی بعدی بمانید.