موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

خطرات اینستاگرام برای نوجوانان

خطرات اینستاگرام برای نوجوانان

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 04 اسفند 1400 ساعت 14:21

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرکاربرد می باشد که تعداد کاربران فعال آن مدت هاست از مرز 1 میلیارد نفر گذشته است و به یکی از اپلیکیشن های ثابت تلفن های همراه هوشمند تبدیل شده است. امروزه تقریبا تمامی افرادی که علاقه مند به حضور در شبکه های اجتماعی هستند، یک اکانت اینستاگرام دارند و از طریق این شبکه اجتماعی به فعالیت های مجازی خود می پردازند. این شبکه اجتماعی علی رقم امکانات و مزایای بسیاری که دارد، در برخی موارد می تواند به یک ابزار بسیار خطرناک نیز تبدیل شده و برای بسیاری از افراد، مشکلاتی را به وجود آورد. این خطرات برای نوجوانان و کودکان که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند در مقیاس های بزرگ تری می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم در رابطه با خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان، نکاتی را مطرح کرده و بررسی کنیم که چرا این شبکه اجتماعی به عنوان بدترین شبکه اجتماعی در جوامع اروپایی، مطرح شده است.

آموزش امنیت اینستاگرام

خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان

همانطور که اشاره شد، مدت زیادی از اعلام این خبر از سوی Royal Society for Public Health و Young Health Movement که در آن، اینستاگرام به عنوان بدترین و مضرترین شبکه اجتماعی پرکاربرد در دنیا لقب گرفته است، نمی گذرد. طبق این تحقیقات، شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر مضرترین شبکه های اجتماعی پرطرفدار قرار گرفت. این در حالی است که یوتیوب و توئیتر که در کشور ما با فیلترینگ مواجه هستند، به عنوان مثبت ترین شبکه های اجتماعی معرفی شده اند! همانطور که می دانید در ابتدای ورود اینستاگرام به کشور، زمزمه هایی از فلترینگ این شبکه اجتماعی شنیده می شد، اما اینستاگرام از فیلترینگ در امان ماند و همچنان پس از سال ها به کار خود ادامه می دهد.

طبق آخرین بررسی هایی که روی نوجوانان و جوانان صورت گرفته است شبکه های اجتماعی یوتیوب و توئیتر، به عنوان مثبت ترین شبکه های اجتماعی در بین پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار در کل دنیا، شناخته شده اند و اینستاگرام به عنوان مضرترین آن ها شناخته شده است. اما شاید با خود بیاندیشید که چرا اینستاگرام باید در رده بدترین شبکه های اجتماعی قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به معرفی خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و جوانان بپردازیم که در ادامه تعدادی از مهمترین این خطرات آورده شده اند.

نارضایتی از زیبایی اندام

اولین خطری که متوجه کاربران اینستاگرام، بخصوص نوجوانان و جوانان می باشد، عدم رضایت از زیبایی و اندام خود می باشد. بسیاری از کاربران اینستاگرام، هر روزه اقدام به انتشار تصاویری از خود می نمایند تا نشان دهند که از زیبایی اندام و چهره برخوردارند. این مساله به خصوص در دختران جوان نمود پیدا می کند که بیشتر از دیگران به دنبال مسائل زیبایی هستند. از آنجا که کاربران اینستاگرام فقط جنبه های زیبایی خود را به نمایش می گذارند، این مساله ممکن است برای بسیاری دیگر از نوجوانان که از زیبایی خاصی برخوردار نیستند، باعث ایجاد حس حسادت و عدم رضایت از خود گردد. این مورد از خطرات اینستاگرام ، به حدی مشکل آفرین است که حتی بسیاری از نوجوانان را به سمت افسردگی سوق می دهد و این مساله که آن ها از به زیبایی دیگر کاربران این شبکه اجتماعی نیستند ممکن است آن ها را آزار دهد.

lazy_placeholder.gif

ایجاد نارضایتی از زیبایی اندام می تواند یکی از خطرات دیگر اینستاگرام باشد

انتشار تصاویر نامعقول

علاوه بر این موضوع، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که عضو این شبکه اجتماعی می باشند، همه روزه اقدام به انتشار تصاویری از خود می نمایند که خارج از عرف اجتماعی بوده و گاها موجب شرمساری خانواده ها نیز می گردد. انگیزه این افراد از آپلود چنین تصاویری در فضای مجازی، تنها جذب بیشتر مخاطبین و افزایش تعداد فالوور هایشان می باشد. البته که داستان به همین جا ختم نشده و برخی از افراد سودجو با استفاده از همین عکس ها، اقدام به سوء استفاده می نمایند. این افراد با استفاده از تصاویر خصوصی اشخاص که در صفحات شخصی آن ها وجود دارد، گاها اقدام به ایجاد صفحات جعلی و فیک نموده و تصاویر خصوصی افراد را برای جذب فالوور به صورت همگانی منتشر می نمایند.

نارضایتی از امکانات و نوع زندگی

احتمالا تاکنون عباراتی مانند سلبریتی و یا لاکچری بودن را شنیده اید. این ها عباراتی است که امروزه در شبکه های اجتماعی بیش از هر چیز دیگری کاربرد دارد. لاکچری ها و یا سلبریتی ها، افرادی هستند که از لحاظ مالی مشکلاتی نداشته و دائما برای نشان دادن امکانات رفاهی خود، تصاویر و ویدیوهایی را از نوع زندگی و یا اموال و دارایی خود در اینستاگرام انتشار می دهند. این موضوع سبب می شود که افرادی که آن ها را دنبال می کنند، خصوصا نوجوانان و جوانان به طرز زندگی آنان حسادت کرده و دائما از امکانات رفاهی و نوع زندگی خود احساس نارضایتی داشته باشند.

نوجوانان معمولا در مواجهه با چنین مسائلی نمی توانند به سادگی کنار بیایند و این موضوع سبب بگو مگو ها و جر و بحث های فراوانی در محیط خانواده می گردد. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که معمولا افراد از خوشی ها و لحظه های شاد خود در اینستاگرام، تصویر قرار می دهند و همین موضوع سبب می شود که ما از مسائل و درگیری شخصی آنان اطلاعی نداشته و زندگی آن ها را در رفاه کامل ببینیم. از خطرات اینستاگرام همین است که افراد نسبت به زندگی دیگران حسادت کرده و دائما خود را به جای آن ها تصور نمایند.

lazy_placeholder.gif

نمونه از تصاویر انتشار یافته از افراد لاکچری در اینستاگرام

خطرات اینستاگرام در صفحات غیر اخلاقی

صفحات غیر اخلاقی و باز بودن این صفحات برای همگان، از دیگر خطرات اینستاگرام است که متوجه بسیاری از نوجوانان و جوانان است. ذهن نوجوانان به دلیل وارد شدن به سنین بلوغ معمولا در این روابط بسیار کنجکاو بوده و همین موضوع سبب می شود که دائما در این شبکه ها، به دنبال صفحات و پیج هایی باشند که اقدام به انتشار تصاویر و ویدیوهای غیر اخلاقی و مبتذل می نمایند. از آنجا که نظارت قابل توجهی بر انتشار محتوای غیر اخلاقی و مبتذل در اینستاگرام وجود ندارد، این صفحات به راحتی قابل دسترس بوده و با یک سرچ و جستجوی ساده در محیط اینستاگرام می توان به بسیاری از این صفحات دسترسی داشت که می تواند ضربه های زیادی به نوجوانان و کودکان ما وارد آورد.

کم شدن زمان استراحت

از دیگر خطرات اینستاگرام که نه تنها در نوجوانان و جوانان، بلکه در همه آحاد جامعه وجود دارد، کم شدن میزان استراحت و تایم خواب افراد می باشد. اینستاگرام از آنجا که یک شبکه اجتماعی با بهره گیری از هوش مصنوعی می باشد، با استفاده از الگوریتم های متنوع خود، دقیقا محتوایی را به شما نمایش می دهد که شما به آن علاقه مند هستید و ممکن است ساعت ها وقت خود را در آن صرف کنید بدون اینکه حتی متوجه گذر زمان شوید. همین موضوع سبب می شود که یکی دیگر از خطرات اینستاگرام ، کاهش شدید میزان استراحت و خواب باشد که در نوجوانان می تواند بسیار خطرناک ظاهر شده و حتی روی عملکرد تحصیلی آنان نیز تاثیر گذار باشد.

lazy_placeholder.gif

کاهش زمان استراحت نوجوانان و جوانان از جمله خطرات اینستاگرام

ایجاد روابط خطرناک و خارج از عرف

یکی دیگر از خطرات اینستاگرام که متوجه همه کاربران آن می باشد، ایجاد روابط خطرناکی است که ممکن است به آزار و اذیت های اینترنتی منتهی شود. در محیط اینستاگرام به سادگی می توان به پروفایل افراد دسترسی پیدا کرده و سپس برای آن ها پیام های با مضامین مختلف ارسال نمود. خیلی از افراد سودجو از این موقعیت استفاده کرده و اقدام به برقراری روابط خارج از عرف با دیگران که اکثرا دختران، جامعه هدفشان را تشکیل می دهد، می کنند. در برخی موارد نیز این افراد اقدام به مزاحمت های مختلف در محیط اینترنت نموده و تا جایی پیش می روند که افراد، مجبور به پاک کردن اکانت اینستاگرام خود می شوند.

این ها تنها بخشی از خطرات اینستاگرام می باشد که متوجه همه افراد جامعه می باشد. باید گفت که ما به عنوان والدین و سرپرست کودکان و نوجوانان خود، وظیفه داریم فرزندان خود را از این خطرات آگاه کرده و اقدامات لازم را برای حفظ امنیت آنان در فضای مجازی انجام دهیم. فضای مجازی مکانی است که کمترین نظارت ممکنه روی آن وجود داشته و نوجوانان و کودکان به راحتی می توانند در آن به هر نوع محتوایی که نیاز دارند، دسترسی پیدا نمایند. همین موضوع سبب می شود که این فضا گاها بسیار خطرناک باشد و موجب ایجاد مشکلاتی در این زمینه گردد. با توجه به همین مورد، کارشناسان ما سعی کرده اند در ویژگی های مختلف برنامه SFP این جزئیات را گنجانده و نظارت کاملی را روی شبکه های اجتماعی مختلف، از جمله اینستاگرام، برای والدین به ارمغان آورند. با استفاده از این برنامه که به صورت کاملا مخفی عمل می کند، شما می توانید نظارت کامل و دقیقی روی رفتارهای فرزندان خود در شبکه های اجتماعی داشته باشید و خیال خود را از بابت این موضوع تا حدودی راحت نمایید.

lazy_placeholder.gif

خطرات اینستاگرام و معایب آن برای کودکان و نوجوانان چیست؟ بررسی شده توسطمهرداد قدسی در اکتبر 29. عالی بود عالی بود رتبه: 5

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر