موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

متن کوتاه انگلیسی درباره جنگل زدایی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 07 بهمن 1400 ساعت 20:45

جنگل‌زدایی (Deforestation) فرایندی است که در آن جنگل‌های طبیعی به واسطه جاده‌سازی‌، آتش‌سوزی، قطع الوار و تغییر کاربری پاکتراشی می‌شوند. به عبارت دیگر جنگل‌زدایی به ریشه‌کنیِ درختان جنگلیِ یک منطقه یا زمین گفته می‌شود که در نتیجهٔ آن، تمام یا بخشِ بزرگی از درختان قطع می‌شود و پهنهٔ جدید به عنوانِ یک منطقهٔ غیرجنگلی موردِ استفاده قرارمی‌گیرد. تبدیلِ زمین‌های جنگلی به مزارع یا استفادهٔ شهری، نمونه‌هایی از جنگل‌زدایی است. قطع درختان جنگلی ممکن است به دلایل مختلفی صورت پذیرد اما قسمت اعظم آن بر می گردد به نیاز بشر برای تامین هزینه های زندگی خانواده هایشان. متهم ردیف اول این قضیه جنگل زدایی به منظور توسعه کشاورزی و دامداری است. اغلب کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی جهت مصرف شخصی بخش های کوچکی از جنگل را با قطع کردن و آتش زدن از بین می برند. عامل دیگر در جنگل زدایی صنایع چوب بری هستند. این صنایع که تامیین کننده عمده چوب برای صنایع چوب و کاغذ هستند همه ساله سطح زیادی از جنگل ها را قطع می کنند به طوری که حتی با احداث راه های فرعی به دورترین و بکرترین جنگل ها جهت قطع درختان دسترسی پیدا کرده اند. همه جنگل زدایی ها عمدی نیستند. برخی ترکیبی از فعالیتهای طبیعی و انسان هستند. از آن جمله می توان به آتش سوزی های طبیعی و چراهای بی رویه پس از آن اشاره کرد که ممکن است مانع رشد درختان جوان گردد. از مهم‌ترین اثرات تخریب جنگل می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش تنوع زیستی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، اختلال در چرخه‌های آبی، تشدید فرسایش خاک و بر‌هم‌خوردن وضعیت زندگی میلیون‌ها انسان. جنگل‌زدایی عامل انتشار 15‌درصد از گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است. تجزیه و تحلیل درست و منطقی تخریب جنگل‌ها مستلزم آن است که بتوان میان دو مسئله مهم تمایز قائل شد. در حقیقت بین فاکتورها و عوامل زیرساختی که منجر به بهره‌برداری‌های بی‌رویه از جنگل‌ها می‌شوند، تفاوت آشکاری وجود دارد. برخی از فاکتورها نظیر اشکال گوناگون کشاورزی مستقیما باعث جنگل‌زدایی می‌شوند و برخی دیگر نظیر توسعه جاده‌های خاکی به شکل غیرمستقیم تأثیرگذار هستند. در مطالعات باید حتماً این دو فاکتور از یکدیگر تفکیک شوند. جنگل زدایی اثرات منفی زیادی بر روی محیط زیست دارد. دردناک ترین اثر از بین رفتن زیستگاه میلیون ها گونه زنده است. 70 درصد گیاهان و جانوران جهان در جنگل-ها زندگی می کنند (90 درصد حشرات جهان در جنگل های بارانی زندگی می کنند) و بسیاری از آنها قادر به تحمل جنگل زدایی و تخریب زیستگاهشان نیستند. جنگل زدایی موجب تغییر اقلیم می گردد. خاک جنگل ها مرطوب هستند اما بدون حضور تاج پوشش درختان خیلی سریع آب خود را از دست می دهند. درختان با برگرداندن بخار آب به اتمسفر، نقش مهمی در حفظ چرخه آب دارند. بدون حضور درختان برای تکمیل چنین نقش حیاتی، خیلی از سرزمین¬هایی که زمانی توسط پوشش جنگلی پوشیده شده بودند به کویرهای خشک تبدیل خواهند شد.

آموزش امنیت اینستاگرام

در این صفحه تعداد 746 مقاله تخصصی درباره جنگل‌زدایی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر