اگر از کاربران اینستاگرام هستید، حتماً میدانید که اینستاگرام تعداد زیادی کاربر دارد؛ پیدا کردن کاربران به کمک نام یا حتی نام کاربری آنها امری مشکل است و نمیتوان به راحتی به کاربران دسترسی داشت. مثلاً اگر بخواهید یک کاربر با استفاده از نام و نامخانوادگی آن فرد پیدا کنید، حتماً چندین نفر با همان نام کاربری میبینید که تنها در یک یا چند کاراکتر تفاوت دارند. حال فرض کنید که مدیریت یک صفحه مربوط به کسبوکار را برعهده دارید که به کمک آن محصولات یا خدمات خود را بازاریابی میکنید. اگر کاربر نتواند به راحتی شما را پیدا کند، جذب فالوور شما با مشکل مواجه میشود. به همین خاطر اینستاگرام قابلیت جدید و بسیار کاربردی را ارائه کرده است که با استفاده از آن میتوانید کاربر موردنظر خود را به راحتی پیدا کنید. قابلیت نیم تگ اینستاگرام قابلیتی است که با استفاده از آن قادر به اسکن نامکاربری فرد موردنظر هستید و میتوانید در کسری از ثانیه وارد پروفایل آن فرد شوید. حال اگر شما هم مدیریت یک صفحه کسبوکاری را برعهده دارید که میخواهید کاربران شما را به راحتی پیدا کنند، میتوانید از قابلیت نیم تگ اینستاگرام استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این قابلیت و اهمیت آن در اینستاگرام مارکتینگ بپردازیم! اگر موفق هستید، در ادامه ما را همراهی کنید.
نیم تگ اینستارگرام (Instagram Nametags) چیست؟
تا کنون از کدهای QR استفاده کردهاید؟ کدهای QR به شما کمک میکنند تا بتوانید با اسکن یک تصویر که همان کد QR است، مستقیماً وارد بخش تعریفشده باشید! مثلاً اگر آن کد مربوط به یک سایت است، با اسکن این کد شما مستقیماً به آن سایت منتقل میشوید. نیم تگ هم دقیقاً چنین کاربردی دارد؛ با استفاده از نیم تگ اینستاگرام شما به راحتی میتوانید تصویری را در اختیار کاربران قرار دهید که با اسکن آن مستقیماً وارد پروفایل شما شوند.
با این روش دیگر نیازی نیست که کاربر در بخش جستجو، نامکاربری شما را سرچ کند تا وارد پروفایل شما شود! پیش از انتشار این قابلیت کاربران برای جستجوی یک فرد باید نام و نامخانوادگی آن فرد را به درستی تایپ میکردند تا آن فرد را پیدا کنند؛ حال اگر در نام کاربری آن فرد نقطه یا کاراکتر دیگری وجود داشته باشد، فرد جستجوکننده با چالش بسیار بزرگ روبرو میشود که نهایت ممکن است از پیدا کردن آن فرد صرفنظر کند.
چرا استفاده از نیم تگ اینستاگرام اهمیت دارد؟
بسیاری از مواقع با وجود آن که شما نام کاربری اینستاگرام خود را در سایر شبکههای اجتماعی یا سایت خود به اشتراک گذاشتهاید، اما کاربران باز هم شما را دنبال نمیکنند؛ دلیل بسیاری از این کاربران سخت بودن پیدا کردن شما با استفاده از نام کاربری است. مثلاً سایتهای زیادی میبینیم که بر روی تصاویر پستهای خود نام کاربری اینستاگرام را درج کردهاند اما هیچ کاربری صفحه اینستاگرام آن سایت را دنبال نمیکند. با استفاده از نیم تگ شما به راحتی قادر به پیدا کردن سایر افراد تنها با یک اسکن ساده هستید! کاربران کسبوکارتان هم هنگامی که میبینند شما نیم تگ را در اختیار آنها قرار دادهاید، به راحتی شما را دنبال میکنند و با این کار به افزایش فالوور اینستاگرام خود هم کمک میکنید.
یک پیشنهاد! اگر از سایت یا سایر شبکههای اجتماعی برای بازاریابی کسبوکار خود استفاده میکنید، پیشنهاد میکنم نیم تگ خود را در آنها منتشر کنید. هنگامی که کاربران نیم تگ اینستاگرام را میبینند، ترغیب میشوند که اینستاگرام شما را دنبال کنند و این کار به سادگی توسط اسکن نیم تگ شما انجام میشود.
چگونه نیم تگ کاربران را اسکن و آنها را دنبال کنیم؟
تا اینجای مقاله با اهمیت نیم تگ آشنا شدید اما چگونه میتوان نیم تگ اینستاگرام سایر کاربران را دنبال کرد؟ برای دنبال کردن نیم تگ اینستاگرام دو راه پیشروی شما قرار دارد:
راه اول) استفاده از بخش نیم تگ اینستاگرام
اولین راه استفاده از بخش نیم تگ در اینستاگرام است؛ برای این کار کافی است وارد بخش پروفایل خود شوید و با کلیک بر روی ۳ خط که در تصویر زیر نشان داده شده است، بر روی Nametag کلیک کنید:
سپس بر روی Scan a Nametag کلیک کنید و نیم تگ اینستاگرام را اسکن کنید.
راه دوم) استفاده از بخش استوری اینستاگرام
اگر در صفحه فید اینستاگرام هستید، نیازی نیست که مرحله اول را طی کنید! کافی است بخش استوری اینستاگرام را با کلیک بر روی آیکن دوربین (بالا و سمت چپ) باز کنید. سپس با استفاده از دوربین در بخش استوری نیم تگ موردنظر خود را اسکن کنید؛ این کار برای زمانی مناسب است که شما بخواهید نیم تگ اینستاگرام خود را بر روی کارت ویزیت یا بنرهای تبلیغاتی خود چاپ کنید! کاربران به راحتی میتوانند نیم تگ اینستاگرام شما را اسکن کنند و به صورت مستقیم وارد پروفایل شما شوند.
پس از اسکن به روش دوم یک پنجره جدید به شما نمایش داده میشود که دو دکمه عمل در اختیار شما قرار دارد! با استفاده از گزینه Follow شما میتوانید کاربر موردنظر را بدون دیدن پروفایل دنبال کنید و با استفاده از گزینه View Profile شما میتوانید پروفایل کاربر موردنظر را ببینید. لازم است بدانید که اگر صفحه موردنظر را فالو کرده باشید، فقط گزینه View Profile به شما نمایش داده میشود!
یک نکته! اگر تصویر نیم تگ اینستاگرام در گالری شما است، کمی کار شما سخت میشود. در این صورت شما نمیتوانید به راحتی از روش دوم استفاده کنید؛ زیرا در روش دوم که از دوربین استوری استفاده میکنید، شما باید نیم تگ موردنظر را بر روی یک موبایل دیگر داشته باشید تا بتوانید اسکن کنید. راهحل درست این است که شما از طریق بخش تنظیمات اینستاگرام وارد گزینه Nametagشوید و از طریق گالری خود، تصویری نیم تگ موردنظر خود را اسکن کنید.
چگونه نیم تگ اینستاگرام خود را ایجاد کنیم؟
در حال حاضر تمام کاربران به قابلیت نیم تگ اینستاگرام دسترسی دارند. برای استفاده از نیم تگ اینستاگرام کافی است وارد پروفایل خود شوید و از طریق بخش تنظیمات، گزینه Nametag را انتخاب کنید. در این بخش اینستاگرام به صورت خودکار نیم تگ پیشفرضی را به شما نمایش میدهد اما اگر آن را دوست ندارید، به راحتی میتوانید شخصیسازی کنید! ۳ گزینه برای شخصیسازی در دسترس شما قرار دارد:
گزینه اول) اموجی بکگراند نیم تگ را تغییر دهید!
اولین گزینه تغییر بکگراند نیم تگ شما است؛ برای این کار کافی است بر روی بکگراند نیم تگ خود کلیک کنید تا اموجیها به شما نمایش داده شوند! در واقع شما میتوانید اموجی بک گراند خود را تغییر دهید تا نیم تگی مانند تصویر زیر داشته باشید:
گزینه دوم) یک رنگ برای بک گراند خود انتخاب کنید!
اگر میخواهید یک نیم تگ رسمی داشته باشید، میتوانید به جای بکگراند از یک رنگ استفاده کنید! از طریق بخش COLOR میتوانید رنگ بکگراند خود را شخصیسازی کنید.
گزینه سوم) یک عکس سلفی به به نیم تگ اینستاگرام خود اضافه کنید!
اگر میخواهید نیم تگ یک صفحه شخصی را ایجاد کنید، میتوانید یک تصویر سلفی از خود را در آن قرار دهید! برای این کار کافی است دوربین مربوط به عکس گرفتن را انتخاب کنید و عکسی را برای قرار گرفتن در بکگراند نیم تگ اینستاگرام خود بگیرید.
در نهایت کافی است با کلیک بر روی ضربدر پنجره نیم تگ اینستاگرام را ببندید تا تنظیمات به صورت خودکار ذخیره شوند.
یک نکته! هنگام انتخاب بکگراند مربوط به نیم تگ اینستاگرام کمی خلاق باشید. مثلاً اگر از رنگ برای بکگراند استفاده میکنید، رنگهای مربوط به لوگوی خود را انتخاب کنید تا به برندسازی شما کمک کند! یا مثلاً اگر از اموجی استفاده میکنید، از اموجیای استفاده کنید که بیانگر روحیات و ویژگیهای برند شما باشد تا کاربران راحتتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر عکاس هستید، از اموجی دوربین استفاده کنید یا اگر صفحه شما در زمینه سرگرمی است، اموجی خنده در نیم تگ خود قرار دهید. همین خلاقیتهای ساده میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی برند شما داشته باشد و آن را برای همیشه در ذهن کاربران ماندگار کند.
چگونه نیم تگ اینستاگرام خود را به اشتراک بگذاریم؟
پس از ایجاد نیم تگ اینستاگرام مسئله مهم اشتراکگذاری آن است! اگر نتوانیم نیم تگ خود را به درستی اشتراکگذاری کنیم، تاثیر آن بر روی افزایش فالوور اینستاگرام بسیار کم است. باز هم نیاز به خلاقیت دارید! شما با استفاده از خلاقیت خود میتوانید راههای بسیار خوبی را برای اشتراکگذاری نیم تگ اینستاگرام خود استفاده کنید. در ادامه به بررسی چند راه برای استفاده خلاقانه از نیم تگ اینستاگرام میپردازیم:
نیم تگ را در فروشگاه خود نمایش دهید!
فرقی ندارد که شما مدیریت یک فروشگاه آنلاین را بر عهده دارید یا یک فروشگاه فیزیکی! مهم این است که نیم تگ اینستاگرام را در فروشگاه خود نمایش دهید. حال اگر فروشگاه شما آنلاین است، تصویر آن را در بخشی از سایت خود نمایش دهید اما اگر فروشگاه شما حضوری است، میتوانید یک بنر کوچک برای نیم تگ اینستاگرام چاپ کنید و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهید. همچنین اگر محصولات شما برگه راهنما دارد یا به تمام مشتریان خود برگه معرفی فروشگاه میدهید، میتوانید نیم تگ اینستاگرام خود را هم بر روی آن چاپ کنید تا کاربران به راحتی بتوانند شما را در اینستاگرام دنبال کنند! تصویر زیر را ببینید:
این تصویر مربوط به فروشگاه Chocolate Johnny است که توانسته به راحتی نیم تگ اینستاگرام خود را بر روی برگههایی که همراه محصولات به مشتریان ارائه میدهد، چاپ کند. اگر رفتار کارمندان فروشگاه با مشتریان خوب باشد، قطعاً مشتریان هم دوست دارند که صفحه اینستاگرام این برند را داشته باشند و به کمک این برگه که نیم تگ اینستاگرام بر روی آن چاپ شده است، به راحتی میتوانند وارد پروفایل این فروشگاه شوند. جذب کاربران فعال مهمترین عامل برای افزایش فروش و برندسازی به شمار میرود!
نمایش نیم تگ در رویدادها، همایشها و حتی نمایشگاهها
اگر از برندهایی هستید که حضور فعالی در رویدادهای مختلف دارید، به شما تبریک میگویم! شما شانس زیادی برای افزایش فالوورهای خود از طریق نیم تگ اینستاگرام را دارید. در چنین رویدادهایی معمولاً خیلی راحت توجه کاربران نسبت به برندهای مختلف جلب میشود و شما به راحتی میتوانید از آنها بخواهید نیم تگ شما را اسکن و شما را دنبال کنند. مثلاً فرض کنید یک نمایشگاه تجاری در حال برگزاری است و شما یک غرفه دارید! کافی است در کنار بنر معرفی خود نیم تگ اینستاگرام را هم چاپ کنید تا کاربران تنها در کسری از ثانیه بتوانند شما را دنبال کنند.
ارائه نیم تگ به چنین کاربرانی نه تنها فالوورهای صفحه اینستاگرام شما را افزایش میدهد، بلکه اگر بتوانید آنها را در زمینه محصولات یا خدمات خود متقاعد کنید، به افزایش فروش خود هم کمک زیادی کردهاید. از طرف دیگر اگر نتوانید کاربران را به فالوورهای اینستاگرام یا اعضای سایت خود تبدیل نکنید، پس از مدتی شما را فراموش میکنند و در نتیجه فروش شما افزایش چشمگیری نخواهد داشت. به تصویر زیر دقت کنید:
این تصویر مربوط به برندی است که در نمایشگاه حضور پیدا کرده است! این برند به راحتی نیم تگ اینستاگرام خود را چاپ کرده است و به کاربران ارائه میکند؛ این کار به کاربر کمک میکند تا نام کاربری این برند را فراموش نکنید و نیازی به جستجوی دستی نباشد! با یک اسکن ساده وارد پروفایل این برند میشود و صفحه را دنبال میکند! در سالهای اخیر کاربران کمی بیحوصلهتر شدهاند و استفاده از چنین راهکارهایی بر روی نرخ تبدیل و افزایش دنبالکنندگان کسبوکارها تاثیر بسیار زیادی دارد.
یک پیشنهاد! اگر شما کاربری هستید که در رویدادهای مختلف حضور پیدا میکنید، حتماً ارتباط زیادی با کاربران دارید و حتی از کاربران میخواهید که اینستاگرام شما را دنبال کنند. پیشنهاد میکنم نیم تگ اینستاگرام خود را بر روی گوشی خود داشته باشید و از کاربرانی که قصد ارتباط برقرار کردن با آنها را دارید، بخواهید تا شما را اسکن و دنبال کنند. با این کار شما خیلی راحتتر میتوانید با کاربران موردنظر ارتباط برقرار کنید و موفقیتهای زیادی را برای کسبوکارتان رقم بزنید. همچنین اگر در کنفرانسها مطالبی را ارائه میدهید، حتماً میتوانید نظر و اعتماد کاربران را جلب کنید؛ پس از پایان ارائه میتوانید نیم تگ اینستاگرام خود را به کاربران نمایش دهید و از آنها بخواهید شما را دنبال کنند. فرض کنید در ماه شما ۳ کنفرانس دارید و از هر کنفرانس بتوانید ۱۰۰ نفر را جذب کنید! در سال چیزی حدود ۳ تا ۴ هزار نفر مخاطب هدفمند به کسبوکارتان اضافه میشود که بسیار ارزشمند است.
تبلیغات خود را در وبلاگ یا صفحات اجتماعی دیگر منتشر کنید!
یکی دیگر از راههای بسیار عالی برای افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام خود، انتشار نیم تگ در صفحات و شبکههای اجتماعی دیگر است. به عنوان مثال فرض کنید وبلاگ فعالی دارید که مربوط به کسبوکارتان است؛ کافی است نیم تگ اینستاگرام خود را در گوشهای از وبلاگ خود نمایش دهید تا کاربران با اسکن آن وارد صفحه شما شوند و شما را دنبال کنند. همچنین اگر در شبکههای اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، توییتر، تلگرام و… فعالیت میکنید، میتوانید نیم تگ خود را در چنین کانالهایی منتشر کنید تا دنبالکنندگان شما در سایر شبکههای اجتماعی به فالوورهای اینستاگرامتان تبدیل شوند. به تصویر زیر نگاه کنید:
کاربری به نام Amy Boyle که هم در اینستاگرام و هم در توییتر فعالیت میکند، در توییتر خود پستی به همراه نیم تگ خود منتشر کرده است و از کاربران خواسته که اینستاگرام او را هم دنبال کنند! در این روش هم میتوانید کمی خلاقیت به خرج دهید؛ مثلاً اگر در توییتر فعالیت میکنید و تصاویر زیبایی در اینستاگرام خود منتشر کردهاید، میتوانید از کاربران بخواهید برای دیدن تصاویر زیبای شما اینستاگرامتان را دنبال کنند. این کاربران هم به کمک نیم تگ به راحتی میتوانند وارد پروفایل شما شوند و شما را دنبال کنند.
کسبوکارهای زیادی وجود دارند که به صورت منظم وبینار یا کنفرانس برگزار کرده و به خوبی از نیم تگ اینستاگرام استفاده میکنند! اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که همیشه در حال برگزاری کنفرانس و وبینار برگزار میکنند، کافی است یک اسلاید از ارائه خود را به نیم تگ اینستاگرام خود اختصاصی دهید. اگر ارائه شما مفید باشد، کاربران هم پیش خود میگویند که حتماً میتوانند محتوای مفیدی در اینستاگرام شما پیدا کنند و با این ترفند به راحتی میتوانید تعداد فالوورهای صفحه اینستاگرام خود را افزایش دهید. همچنین میتوانید از آنها بخواهید در صورتی که سوالی دارند، در بخش دایرکت اینستاگرام مطرح کنند یا حتی میتوانید پس از پایان کنفرانس یک استیکر Question ایجاد کنید و از کاربران بخواهید سوال خود را در این استیکر بنویسند تا به آن پاسخ دهید. با این کارها اگر کاربران سوالی داشته باشند، مجبور هستند که شما را دنبال کنند و سوال خود را بپرسند! آیا راهحل بهتری برای افزایش فالوورهای خود سراغ دارید؟ احتمالاً پاسخ شما منفی است. پس از نیم تگ اینستاگرام در یک اسلایدر ارائههای مربوط به کنفرانس خود استفاده کنید تا بتوانید اینستاگرام مارکتینگ موفقی داشته باشید.
چگونه کاربران را تشویق به اسکن کردن نیم تگ اینستاگرام خود کنیم؟
شاید پیش خودتان فکر کنید که حتی اگر نیم تگ خود را به اشتراک بگذاریم، شاید تعداد کمی از کاربران آن را اسکن کنند! حق با شماست؛ اگر بخواهید فقط آن را به اشتراک بگذارید، قطعاً تعداد کمی از کاربران آن را اسکن میکنند. در این بخش که بخش نهایی مقاله ما است، قصد داریم ۲ راهکار عالی به شما بگوییم که بتوانید تعداد کاربرانی که نیم تگ شما را اسکن میکنند، افزایش دهید:
راه اول) آموزش اسکن نیم تگ اینستاگرام را به کاربران یاد بدهید!
شاید باورتان نشود اما بخش عمدهای از کاربران تنها به این دلیل که اسکن کردن نیم تگ را یاد ندارند، شما را دنبال نمیکنند! خیلی ساده است؛ تا زمانی که چیزی را بلد نباشیم، نمیتوانیم از آن استفاده کنید. حال اگر کاربران یاد نداشته باشند به آن اهمیت نمیدهند یا اگر کاربر خیلی شما را دوست داشته باشد، نام کاربری شما را جستجو میکند. برای رفع این مشکل کافی است با استفاده از یک پست یا استوری آن را به کاربران آموزش دهید. البته توجه داشته باشید که اگر به کمک استوری آن را به کاربران آموزش میدهید، از هایلایت اینستاگرام اینستاگرام استفاده کنید تا برای همیشه در دسترس کاربران باقی بماند.
راه دوم) به کاربران انگیزه بدهید!
بسیاری از کاربران حاضر نیستند که بخاطر علاقهشان شما را دنبال کنند اما اگر انگیزهای در آنها ایجاد کنید، خیلی زود شما را دنبال میکنند. در حالی که بسیاری از کاربران به دنبال سرگرمی در اینستاگرام هستند، اما کاربران زیادی وجود دارند که در اینستاگرام اطلاعات مفیدی یاد میگیرند. شما هم میتوانید پستهای باکیفیت و کاربردی تولید کنید و از کاربران بخواهید که برای دیدن این پستها، شما را دنبال کنند.
همچنین اگر محصول یا خدماتی برای فروش دارید، میتوانید از کاربران بخواهید که با دنبال کردن صفحه شما کد تخفیف چند درصدی دریافت کنند. مطمئن باشید میزان افزایش فالوورهای شما به این روش تا حد بسیار زیادی تغییر میکند و بیشتر میشود! همچنین اگر ویدئوهای ارزشمند تولید میکنید، میتوانید بخشی از آنها را در شبکههای اجتماعی دیگر یا حتی سایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید که برای دیدن ویدئوهای دیگر در سایت شما عضو شوند.
مثلاً Anne Buttar به عنوان یک کاربر اینستاگرامی به دنبالکنندگان خود در سایر شبکههای اجتماعی وعده دادن یک کتاب الکترونیکی ارزشمند به کاربران خود را داد و پس از مدتی توانست فالوورهای خود را تا حد زیادی افزایش دهد. این روش یک مزیت عالی هم دارد؛ اگر کتاب شما مرتبط با حوزه فعالیتی شما باشد، میتوانید فالوورهای خود را به صورت هدفمند افزایش دهید و این مسئله در فروش محصول یا خدمات شما هم تاثیر زیادی خواهد داشت.
یک نکته! توجه داشته باشید که شما نباید در هر مکانی از نیم تگ اینستاگرام استفاده کنید؛ مثلاً شاید استفاده از نیم تگ در معابر عابر پیاده یک ایده عالی باشد اما استفاده از آن در بیلیبوردهای مربوط به بزرگراهها اصلاً بازدهی نخواهد داشت! زیرا ماشینها در بزرگراهها با سرعت بالا عبور میکنند و فرصت کافی برای اسکن نیم تگ شما را ندارند؛ یا باید متوقف شوند یا از آن عبور کنند! مطمئناً کسی حاضر نیست بخاطر یک صفحه اینستاگرامی در بزرگراه توقف کند! در این صورت شاید استفاده از نام کاربری اینستاگرام مربوط به برندتان یا حتی قرار دادن آدرس سایت راهحل بهتری باشد! زیرا کاربران با ورود به سایت شما هم میتوانند صفحه اینستاگرام شما را پیدا و دنبال کنند. بنابراین کمی منطقی فکر کنید و سپس از نیم تگ اینستاگرام استفاده کنید تا بتوانید بیشتری میزان جذب فالوور در اینستاگرام را داشته باشید.
نتیجهگیری
استفاده از صفحه اینستاگرام برای افزایش فروش محصولات یا خدمات کسبوکارها امری بسیار منطقی به شمار میرود و برای افزایش فروش باید به دنبال افزایش دنبالکنندگان خود باشید. استفاده از نیم تگ اینستاگرام دقیقاً همان چیزی است که به افزایش دنبالکنندگان صفحه شما کمک زیادی میکند! زیرا کاربران در کمترین زمان میتوانند نیم تگ شما را اسکن کنند و وارد صفحه اینستاگرامتان شوند. در واقع نیم تگها یک قابلیت عالی برای دنبال کردن صفحه شما برای کاربران و در نهایت ارتباط با برندتان است. فرآیند دنبال شدن شما توسط کاربران بسیار راحتتر میشود و نرخ تبدیل افزایش پیدا میکند. در این مقاله به بررسی کامل نیم تگ اینستاگرام و تاثیر آن بر روی کسبوکارها پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.
اکنون شما بگویید! اگر بخواهید از نیم تگ اینستاگرام برای افزایش فالوورهای خود استفاده کنید، به نظرتان بهترین راه نمایش نیم تگ در چه جاهایی است؟ در بخش نظرات، تجربیات یا ایدههای خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.