موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

web feed چیست

web feed چیست

نویسنده : معین | زمان انتشار : 11 آذر 1399 ساعت 19:10

خوراک وب یا Web Feed چیست؟

خوراک وب (Web Feed) به فرمتی از داده‌ها اطلاق می‌شود که برای ارائه‌ی محتواهایی با بروزرسانی مداوم به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش امنیت اینستاگرام

کاربران می‌توانند با ثبت نشانی پیوند یک فید در نرم‌افزارهایی که به منظور جمع‌آوری خوراک‌ها (Feed Aggregator) ساخته شده‌اند از محتواهای جدید منتشر شده اطلاع پیدا کنند. به این برنامه‌ها خوراک خوان (Feed Reader) یا خبرخوان (News Reader) گفته می‌شود. این نرم‌افزارها قادرند برای دریافت محتوای جدید به طور متناوب و خودکار یا از طریق تازه سازی (Refresh) دستی، درخواستی را برای سرورهای مربوط به فیدهای ثبت شده در برنامه ارسال کنند و محتوای دریافتی را به کاربر نمایش دهند. امروزه علاوه بر اپلیکیشن‌های خوراک خوان ویژه‌ای که برای رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و … تولید شده است در اغلب مرورگرهای مدرن نیز قابلیت جمع‌آوری و نمایش خوراک‌های وب فراهم شده است.

محتوایی که توسط یک Feed منتقل می‌شود معمولا از نوع HTML می‌باشد. در اغلب موارد، وبسایت‌ها از فید صرفا جهت اطلاع‌رسانی به کاربر در مورد محتوای جدید استفاده می‌کنند. به همین دلیل معمولا محتوای منتقل شده تنها شامل خلاصه‌ای از محتوای اصلی است و کاربر می‌تواند با استفاده از پیوندهای درنظر گرفته شده به صفحه اصلی محتوا مراجعه کند.

مزایای خوراک‌های وب

بسیاری از وبسایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، کانال‌های اطلاع‌رسانی و … دارای فید وب هستند. با کمک خوراک‌ها پیگیری محتوای سایت‌ها برای کاربران تسهیل می‌شود و نیازی به مراجعه مکرر به سایت‌های مختلف برای اطلاع از انتشار یا عدم انتشار محتوای جدید نخواهد بود. به علاوه امکان نمایش مجموعه‌ای از خوراک‌های وب به شکلی کاربرپسند در یک نقطه میسر می‌شود و به این ترتیب از هدررفت زمان کاربر به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌شود. با این وجود الزاما تمامی سایت‌ها مجهز به خوراک نیستند. گفتنی است RSS و Atom دو فرمت رایج و اصلی فیدهای وب به شمار می‌روند.

هرچند می‌توان به جای استفاده از این روش، انتشار محتوای جدید را از طریق رایانامه (ایمیل) به کاربران اطلاع‌رسانی نمود، اما مزیت خوراک‌ها در آنست که کاربر نیازی به ثبت ایمیل خود برای دریافت محتوای جدید ندارد (و به این ترتیب نگرانی در مورد دریافت هرزنامه نیز متوجه او نخواهد بود)، در عین حال کاربران برای اطلاع از محتوای جدید به چک کردن ایمیل و جستجو به دنبال نامه‌های موردنظر در میان انبوهی از نامه‌های دیگر نیازی نخواهند داشت. افزون بر این از مشکلاتی که گاها هنگام لغو عضویت در سرویس‌های خبرنامه ایمیلی مشاهده می‌شود نیز خبری نیست و کاربر به راحتی می‌تواند با حذف آیتم مربوط به فید موردنظر، دریافت و نمایش محتوای جدید را لغو نماید. از سوی دیگر هزینه و بار ارسال ایمیل نیز بر دوش سرورها سنگینی نخواهد کرد.

Feed-icon.jpgنماد رایج برای خوراک‌های وب – معمولا از همین نماد در وبسایت‌های مختلف برای پیوندهای فید استفاده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر