طی روزهای اخیر سوالات زیادی در مورد نحوه فعال سازی فروشگاه در اینستاگرام یا همان راه اندازی تگ خرید در اینستاگرام از ما پرسیده میشد که تصمیم گرفتیم امروز یک مقاله جامع در مورد چگونگی راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام را با هم بررسی کنیم. امیدوارم که این مقاله به رشد کسب و کارتان کمک کند.
امّا قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که اصلاً امکان فروشگاه در اینستاگرام چیست و چرا اینستاگرام این امکان را برای کاربران خود ایجاد نموده است؟
سوالات متداول در مورد راه اندازی امکان تگ پروداکت در اینستاگرام
منظور از راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام چیست؟
منظور همان راه اندازی امکان Tag Product است که اینستاگرام تنها برای صفحاتی که محصولات فیزیکی ارائه می کنند امکان فعالسازی آن را قرار داده است.
آیا این امکان برای حسابهای ایرانی هم قابل فعالسازی است؟
خوب همه ما میدانیم که متاسفانه فعلاً در شرایط تحریم هستیم و میشه گفت الان در شدیدترین وضع تحریمهای شرکتهای آمریکایی هست و این موضوع هم از اینستاگرام خارج نیست امّا دوستانی هم بودهاند که در همین ایران و با نکاتی که داخل ویدیو همین صفحه مطرح شده، توانسته اند این امکان را فعّال کنند.
آیا راه اندازی امکان تگ پروداکت ریسک هم دارد؟
از آنجایی که بیشترین ریسک روی فعّال نشدن امکان تگ پروداکت هست، بنابراین امتحان فعّالسازی ان ضرری ندارد و نهایتاً اینستاگرام اگر متوجّه شود که حساب شما مربوط به یک حساب ایرانی است ممکن است این امکان را غیر فعّال کند.
فعّال سازی امکان Tag Product چقدر زمان می برد؟
فعّال شدن این امکان کاملاً بستگی به اینستاگرام دارد و اینکه رفتار شما طوری نباشد که اینستاگرام متوجّه اطّلاعات غیر واقعی شما شود. (البته بهتر است که از اطّلاعات یک دوست یا آشنا در خارج از کشور کمک بگیرید.)
چگونه فروشگاه اینستاگرام را فعال کنیم؟
اگر ویدیو براتون باز نشد، حتماً با مرورگر فایرفاکس باز کنید.
فروشگاه اینستاگرام چیست؟
فروشگاه اینستاگرام به شما این امکان را می دهد تا بتوانید گالری محصولات فیزیکی خودتان را در همان پروفایل تجاری خود، فعّال نمایید.
این امکان باعث میشود تا بتوانید در صفحه تجاری خودتان، دقیقاً شبیه به یک فروشگاه تحت وبسایت (البته با امکانات بسیار محدودتر) عمل کنید، با این کار مخاطبان شما، میتوانند قیمت محصولات را با کلیک بر روی هر محصول (Tag Product) مشاهده کنند و برای خرید آن اقدام نمایند. ضمن اینکه میتوان برای هر محصول یک لینک هدایت فعّال نمود و حتّی مخاطب را برای مطالعه توضیحات تکمیلی به صفحه معرفی محصول در وبسایت خودتان هدایت نمود.
از جمله امکاناتی که بعد از راه اندازی و ساخت فروشگاه در اینستاگرام فعّال میشود میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– وارد کردن نام محصولات
– تصاویر محصولات
– توضیحات محصول
– قیمت محصول
– لینک مراجعه به وبسایت
– امکان نمایش محصولات مرتبط
اینستاگرام به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ تجارت الکترونیک میباشد.
بنیانگذاران یکی از بندهای مطرح پوشاک در دنیا اعلام کرد: “زمانی که ما امکان فروشگاه را در اینستاگرام فعّال کردیم، شاهد افزایش ۲۵ درصدی ترافیک و افزایش ۸ درصدی خرید شدیم.”
بسیار خوب، به هر حال ایجاد فروشگاه در اینستاگرام، می تواند برای رشد تجارتِ الکترونیک شما بسیار مفید باشد، البته این موضوع را نباید فراموش کرد که امکان فروشگاه اینستاگرامی، فعلاً فقط برای محصولات فیزیکی فعّال خواهد شد.
مزیّتهای ساخت فروشگاه در اینستاگرام
برای اولین مزیّت استفاده از امکان فروشگاه اینستاگرامی، باید به دسترسی سریعتر و آسانتر کاربران به محصولات و خدمات شما اشاره کرد. مخاطب شما به آسانی یک کلیک، قیمت هر محصول را مشاهده کند و با سرعت بسیار بیشتری نسبت به محیط وبسایت، میتواند محصولات را مرور کند.
از جمله دیگر مزیّتهای استفاده از امکان فروشگاه، میتوان به نمایش محصولات و خدمات، به تعداد زیادی از فالوورها اشاره کرد و این امکان وجود دارد که با تولید محتوای جذّاب، افراد بیشتری را به سمت محصولات و خدمات خودتان جلب کنید.
نحوه راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام
باید بگویم که راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی، کمی زمانبر و پیچیده است چرا که شما باید از طریق حساب فیسبوک خودتان و طی کردن مراحل مختلف، این کار را انجام دهید، ضمن اینکه فعّال شدن این امکان بر روی حساب کاربری خودتان نیاز به بررسی اینستاگرام دارد و به همین دلیل کمی زمانبر است. پلتفرم اینستاگرام، اطّلاعات مربوط به بخش فروشگاه صفحه شما را از داخل حساب فیسبوک شما، دریافت میکند.
گام اول – آماده سازی مقدمات اولیّه
ساخت فروشگاه در اینستاگرام، نیاز به یکسری تنظیمات و مقدّماتی دارد که باید آن را بر روی صفحه خودتان اعمال کنید. این نکته را هم باید دانست که تنها برای فروش محصولات فیزیکی می توان از این امکان بهره برد و نکته دیگر اینکه تجارت شما باید قوانین اینستاگرام را زیر پا نگذارد.
همچنین کشور شما باید در مکانی باشد که امکان مشاهده و دسترسی به چنین امکانی وجود داشته باشد. (در ایران هم این امکان را میتوان استفاده نمود امّا متاسفانه به دلیل محدودیّت هایی که وجود دارد، فعال شدن آن کمی ریسک دارد.)
حال باید مطمئن شوید که آخرین نسخه اینستاگرام را بر روی گوشی خودتان نصب کردهاید.
شما باید بتوانید در صفحاتی که این امکان راه اندازی شده است، علامت کیف کوچک کنار تصویر را به خوبی مشاهده کنید.
اگر هنوز حساب اینستاگرام خودتان را تجاری نکردهاید پس وقت آن رسیده که از بخش Setting روی عبارت “Switch To Business Profile” کلیک کرده و حساب خود را به تجاری تغییر دهید.
اما گام بعدی اتصال حساب تجاری فیسبوک خودتان به صفحه اینستاگرام است که باید این کار را از بخش “Linked Accounts” انجام داد. (شاید هنوز حساب تجاری فیسبوک نداشته باشید، نگران نباشید در ادامه این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.)
اولین و کامل ترین دستیار هوشمند مدیریت شبکههای اجتماعی در ایران است.
شما به راحتی میتوانید ۱۱ شبکه اجتماعی را در نوین هاب مدیریت کنید. امکان زمانبندی و انتشار محتوا، مدیریت و دانلود کامنتها، آنالیز شبکههای اجتماعی و امکان مدیریت گروهی آنها، از ابزارهای نوین هاب هستند..
گام دوم – ساخت حساب تجاری فیسبوک
خوب در این مرحله از ساخت فروشگاه در اینستاگرام، باید یک حساب تجاری فیسبوک داشته باشیم، اگر تا کنون چنین حسابی نساختهاید، حتماً ابتدا در فیسبوک ثبت نام کرده و سپس طبق مراحل زیر، گام به گام یک حساب تجاری در اینستاگرام بسازید.
طبق تصویر زیر زمانی که وارد حساب خودتان میشوید باید از قسمت منوی بالای صفحه روی عبارت “Create” و سپس “Page” کلیک کنید.
اما در مرحله بعد برای ساخت حساب تجاری روی باکس سمت چپ “Business Or Brand” کلیک کرده و وارد صفحه بعدی میشویم.
در این مرحله با ۲ گزینه “Page Name” و “Category” رو به رو خواهیم شد که اولی برای انتخاب یک نام مناسب برای صفحه تجاری و دومی برای انتخاب یک دسته مرتبط با تجارت شماست.
نکته مهمّی اینجا هست که حتما باید به آن توجّه کنید. پلتفرم اینستاگرام، امکان Shopرا فقط در اختیار افرادی قرار میدهد که فروشگاه فیزیکی داشته باشند، پس دقّت کنید که برای انتخاب دسته مورد نظر، آن دسته ای را انتخاب کنید که به نوعی نسان دهد شما یک فروشگاه فیزیکی هستید تا درصد پذیرش درخواست شما افزایش یابد. (مثلا میتوانید عبارت Shopping & Retail) را انتخاب کرده و روی ادامه کلیک کنید.
در این مرحله لازم است تا اطّلاعاتی تکمیلی خودتان را وارد نمایید. اطلاعاتی از قبیل (آدرس، شماره تلفن و …) که البته باید توجّه داشته باشیم که ما ایرانیان به دلیل مسائل تحریم، نمیتوانیم آدرس و شماره تلفن محل کاری خودمان در ایران را وارد کنیم و مجبور هستیم از یک آدرس و شماره تلفن دیگر استفاده کنیم.
اما در مرحله بعدی از فرآیند افزودن تگ خرید در اینستاگرام، کافیست یک شماره فرضی که بهتر است از کشور آلمان یاشیلی باشد را وارد نمایید. اکیداً توصیه میکنم که به هیچ عنوان از شماره ایران استفاده نکنید و خوب احتماً دلیل ان را به خوبی میدانید ?
برای وارد کردن کد پستی هم دقّت کنید که نباید از اطلاعات داخل ایران استفاده کنید واگر نه احتمال تایید نشدن امکان تگ خرید در اینستاگرام بسیار بالا میرود. اما در مرحله بعدی لازم است تا برای صفحه تجاری خود در فیسبوک، یک کاور طراحی کنید و آن را در صفحه نشان داده شده در تصویر زیر آپلود نمایید.
ادامه نوبت به اتصال حساب اینستاگرام به فیسبوک میرسد که یکی از اقدامات مهم برای فعال سازی فروشگاه اینستاگرام یا همان تگ خرید به حساب میآید. مطابق تصویر عمل کرده و برای اتصال حساب تجاری خود به فیسبوک، اقدام نمایید.
اما مرحله بعدی، این است که به سراغ بخش Page Info رفته و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید. دقت داشته باشید که تا انجایی که میشود، اطلاعات را به طور کامل وارد نمایید تا احتمال تایید نشدن امکان تگ خرید را به حداقل ممکن برسانید.
اما گام بعدی رفتن به سراغ بخش Template and Tabs هست که در این قسمت یک صفحهای برای شما باز خواهد شد و باید از قسمت Add Tab میتوانید Shopping را انتخاب نمایید و سپس این بخش به لیست مورد نظر اضافه خواهد شد. بعد باید آن را با موس بگیرید و به بالای جدول هدایت کنید.
امّا مرحله بعدی اتّصال حساب کاربری فیسبوک به اینستاگرام میباشد که علاوه بر افزایش بازدید صفحه اینستاگرام شما، میتواند یکسری امکاناتی را برای کسب و کار اینستاگرامی شما فعّال نماید. این مرحله از راه اندازی تگ پروداکت و فروشگاه در اینستاگرام یکی از مهمترین و اصلیترین بخشها در مسیر کسب و کار اینستاگرامی شماست.
در این مرحله باید روی آیکون instagram کلیک کرده و بعد از باز شدن صفحه روی “Connect Account” کلیک نمایید. حال باید این دسترسی را به حساب اینستاگرام خودتان بدهید و آن را به حساب فیسبوکی خودتان اضافه نمایید.
نکته مهم: دقّت کنید که بعد از این کار حتماً باید عکس پروفایل خودتان را مشاهده کنید در غیر اینصورت، هنوز حساب شما به فیسبوک متّصل نشده است.
در این مرحله باید کاتالوگ محصولات خود را روی پیج تجاری فیسبوک خودتان ایجاد نمایید و محصولات را اضافه نمایید تا بعداً برویم سراغ صفحه اینستاگرام خودمان و از آنجا محصولات را انتخاب نماییم.
در این مرحله باید روی آیکون “سه نقطه” کلیک نمایید و برای شما صفحهای شبیه به صفحه زیر باز خواهد شد. حال باید روی “Tag Product” کلیک نمایید.
حال در این مرحله روی “New Product” کلیک میکنیم و در اینجا میخواهیم یک محصول جدید اضافه کنیم به کاتالوگ فیسبوکمان.
در این مرحله باید بتوانیم محصول خود را اضافه کنیم. اطّلاعاتی از قبیل “نام”، واحد پولی، توضیحاتی در موردش بنویسید و در نهایت لینک URL ای که می خواهید بعد از کلیک کردن، کاربران وارد آن محصول بشوند را وارد نمایید. توجّه کنید که محصولات شما حتماً باید فیزیکی باشد و امکان فعّالسازی تگ پروداکت برای محصولات دیجیتال میسّر نمیباشد.
بسیار خوب، حال ما در این مرحله باید منتظر فعّال شدن امکان تگ پروداکت باشیم که این امکان ممکن است بین ۱۰ روز تا سه ماه زمان ببرد. اگر اینستاگرام به ایرانی بودن شما مشکوک شود، ممکن است امکان تگ پروداکت را تایید نکند و فروشگاه اینستاگرامی شما فعال نشود تا زمانیکه مسائل تحریم و…. حل شود.
زمانی که پیغام فعّالسازی در صفحه اینستاگرام نمایش داده شود یعنی امکان تگ پروداکت برای شما فعّال شده است و می توانید از این امکان بسیار حرفهای برای رشد کسب و کار خود استفاده نمایید.
برای اینکه بتوانید در اینستاگرام فروش بهتری را تجربه کنید. باید با قیف فروش آشنا باشید،
ویدیوی آموزشی ” قیف فروش چیست؟ ” را حتماً ببینید.
.
بعد از فعال شدن امکان تگ پروداکت یک عبارت “Shopping” خواهید دید و می توانید با مراجعه به این بخش محصولات خود را انتخاب نمایید.
در این مرحله محصولی را که نیاز داریم انتخاب میکنیم و سپس آن را منتشر می کنیم.