آموزش امنیت اینستاگرام

رنگ دانایی

رنگ دانایی

نویسنده : معین | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 14:24

قرمز: ایست
سبز: حرکت
زرد: تخته گاز

آموزش امنیت اینستاگرام

انسان‌ها بیشتر از هر حس دیگری روی حس بینایی‌شان تکیه دارند و بیشتر چیزها را با ظاهر می‌شناسند تا با بو یا صدایشان. به همین دلیل سازندگان رسانه‌های تصویری چیزهای مختلف را متفاوت از هم می‌سازند تا مخاطب بتواند آن‌ها را بشناسد و از هم تمیز دهد. همچنین این کار می‌تواند نوعی میانبر تصویری برای توصیف سیرت و صفات باشد تا مخاطب بتواند راجع به یک شخصیت یا محیط قضاوت‌هایی انجام دهد، بدون این‌که مستقیماً به او چیزی گفته شود.

یکی از راه‌های متفاوت ساختن، استفاده از رنگ برای نشان دادن متفاوت بودن دو چیز (در صورت استفاده از رنگ‌های مختلف) یا تعلق داشتنشان به یک گروه (در صورت استفاده از رنگ‌های یکسان) است. همچنین از رنگ‌ها می‌توان برای نشان‌ دادن خوب بودن یا بد بودن یک شخصیت یا خُلق‌وخوی او، نشان دادن عناصر گیم پلی در یک بازی کامپیوتری، گروه‌بندی و … استفاده کرد.

رنگ‌های روشن و متضاد، به‌خصوص رنگ‌های بنیادین و مکمل رایج‌ترین نمونه‌ها هستند. فارغ از این‌که قرار است رنگ‌ها نماد چه چیزی باشند، وقتی پای استفاده از آن‌ها به‌عنوان نماد در میان باشد، می‌توانید همیشه روی یک قرمز و یک آبی حساب کنید. سبز و زرد هم رایج هستند. بنفش و نارنجی نادرند، مگر این‌که نویسنده قصد داشته باشد از یک موتیف رنگین‌کمانی استفاده کند.

یکی از راه‌های متفاوت ساختن، استفاده از رنگ برای نشان دادن متفاوت بودن دو چیز (در صورت استفاده از رنگ‌های مختلف) یا تعلق داشتنشان به یک گروه (در صورت استفاده از رنگ‌های یکسان) است.

رنگ‌ها می‌توانند احساسات و واکنش‌های عصبی خاصی را منتقل و ایجاد کنند. هنرمندان و طراحان دکوراسیون داخلی منازل سال‌هاست که به این نکته پی برده‌اند و در کار خود از آن استفاده می‌کنند. در برخی فرهنگ‌ها می‌توان تا حدی مطمئن بود که بیشتر مخاطبان نسبت به رنگ‌‌هایی خاص واکنشی قابل‌پیش‌بینی خواهند داشت. همچنین اگر از یک رنگ خاص به‌طور مداوم استفاده شود، آن رنگ نقش یک موتیف را ایفا می‌کند. تعدادی از رنگ‌ها، احساساتی که ممکن است ایجاد کنند و نمادهای مربوط به آن‌ها را در ادامه می‌بینید.

رنگ‌ها و نماد‌ها

– قرمز یک رنگ روشن است و حس هیجان و شدت را منتقل می‌کند. نشانه‌ی هشدار هم هست.

– آبی رایج‌ترین رنگ موردعلاقه است و می‌تواند حس آرامش و صفا را منتقل کند، گرچه آبی تیره می‌تواند با غم در ارتباط باشد. نماد مردانگی و همچنین زنانگی نیز محسوب می‌شود.

– سبز عموماً نماد طبیعت است. با آرامش و حسادت هم در ارتباط است.

– زرد رنگ گرم و دلگشایی است. با این وجود اگر رنگ اصلی و غالب باشد، می‌تواند حس سردرگم بودن و عصبانیت را منتقل کند.

– بنفش رنگ سلطنت، ثروت و دانایی است. عموماً با مسائل ماورایی یا عجیب‌وغریب و خاص در ارتباط است.

– قهوه‌ای حس قدرت و قابل‌اطمینان بودن را منتقل می‌کند. این رنگ حس گرما، امنیت و راحتی را نیز انتقال می‌دهد.

– نارنجی هم مثل قرمز و زرد رنگ هیجان‌انگیزی است. به‌راحتی جلب‌توجه می‌کند و حس گرما و اشتیاق را انتقال می‌دهد.

– صورتی با عشق و زنانگی در ارتباط است. همچنین باعث ایجاد آرامش نیز می‌شود.

– رنگ سیاه (یا بهتر است بگوییم عدم وجود رنگ) رعب و خباثت است. همچنین با مرگ و بعضی‌وقت‌ها تولد دوباره نیز در ارتباط است.

– سفید نماد پاکی و معصومیت است. همچنین باعث می‌شود یک مکان خالی، خنثی و سرد به‌نظر برسد. در فرهنگ شرقی نماد مرگ است.

– خاکستری با سوگواری، تحقیر و پشیمانی در ارتباط است. می‌تواند نماینده‌ی افسردگی، سادگی و عدم وجود زندگی و لذت نیز باشد.

– طلایی نماد ثروت، عدالت و اعتدال است. همچنین با دانایی و خصایص قهرمانانه هم در ارتباط است. بی‌دلیل نیست که نقطه‌ی اوج یک تمدن «عصر طلایی» نامیده می‌شود.

– نقره‌ای نماد ماه و زنانگی است. همچنین اغلب ذاتی جادویی دارد.

تعدادی از آثار داستانی معروف و نحوه‌ی استفاده از رنگ در آن‌ها

  • در کارتون علاءالدین از موتیف رنگ منطبق با فضای بیابان استفاده شده است: آبی (آب) خوب ، قرمز (گرما) بد و زرد (شن) خنثی است.
  • در جنگ ستارگان اغلب از رنگ برای قرار دادن خوبی در کنار بدی استفاده می‌شود؛ مثل لایت سیبر (شمشیر نوری) سبز و آبی جِدای‌ها و ‌همچنین ردای قهوه‌ایشان در برابر لایت سیبر قرمز و ردای سیاه سیث‌ها.
  • در رمان گتسبی بزرگ سفید نماد پاکی و زرد نماد فساد است. همچنین رنگ سبز نیز با امید در ارتباط است.
  • در سری نغمه‌ی یخ و آتش، رنگ استارک‌های سرسخت و عبوس (معنی لغوی واژه‌ی استارک «خشک و سرد» است) سفید و خاکستری است، درحالی‌که رنگ خاندان رقیب یعنی لنیسترهای ثروتمند و افراطی قرمز و طلایی است. (این تناقض جزیی از موتیف کلی «یخ» و «آتش» نیز هست).
  • در بازی‌های اکشن/نقش‌آفرینی (دیابلو کلون‌ها) اسم و صفحه‌ی توضیحات آیتم‌ها بر اساس ارزششان رنگ‌بندی می‌شود؛ مثلاً آیتم‌های معمولی سفید، آیتم‌های خوب طلایی، آیتم‌های عالی سبز و آیتم‌های ویژه بنفش هستند.
  • در بازی بایوشاک و دنباله‌اش تجهیزات دفاعی، روبات‌ها و دوربین‌ها با استفاده از رنگ طبقه‌بندی شده‌اند: قرمزها دشمن و سبزها هک شده و طرف بازیکن هستند. چراغ‌های روی ماسک بیگ‌ددی‌ها نیز به همین شکل: چراغ زرد یعنی بیگ‌ددی خنثی است، سبز یعنی بیگ‌ددی هیپنوتیزم شده و قرمز یعنی بیگ‌ددی قصد حمله به بازیکن را دارد.  

ترجمه از: ColourCodedForYourConvenience

برای دیدن بقیه عناصر به صفحه معرفی عناصر داستان بروید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون