اینستاگرام
instagram.fileon.ir

رنگ بندی در لوگو

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 08 آذر 1399 ساعت 19:57

مارتین کریستی از طراحی لوگو لندن می گوید: درک روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو ی تاثیر گذار بسیار حیاتی است.

ذهن انسان به محرک های بصری بسیار پاسخگو است و رنگ یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در این واکنش است. در هر دو سطح خودآگاه و ناخودآگاه، رنگ ها نه تنها در جهان طبیعی، بلکه در فرهنگ تصنعی ما نیز، معنی را انتقال می دهند .

 طراحان گرافیکی به مهار قدرت روانشناسی رنگ و اعمال رزونانس در طرح های خود نیاز دارند و این موضوع در هیچ زمینه ای به اندازه ی طراحی لوگو نیست.

استفاده از رنگ می تواند لایه های چندگانه معنا از واکنش های بدوی بر اساس میلیون ها سال از غریزه تکامل یافته تا انجمن های پیچیده ما بر اساس مفروضات آموخته احیا کند. 

شرکت ها می توانند از این واکنش ها برای تاکید بر پیام نام تجاری خود استفاده کنند. موفقیت شما به عنوان یک طراح لوگو نیز با درکی کامل از روانشناسی رنگ ها افزایش خواهد یافت.

معنی رنگ های متفاوت چیست؟

هر رنگی، از جمله سیاه و سفید، دارای پیامدهایی برای طراحی لوگو است. به عنوان طراحان شما نیاز دارید تا به منظور افزایش عناصر خاصی از لوگو و آوردن نکات دقیق و ظریف به پیام خود، با استفاده از سایه ها و تن ها، رنگ های خود را با دقت انتخاب کنید.

به طور کلی، رنگ های روشن و جیغ بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، اما می توانند عجول و بی پروا به نظر برسند. تن های خاموش پیام های تصویری پیچیده تری را منتقل می کنند، اما خطر نادیده گرفته شدن را به همراه خود دارند. به طور ویژه ای، معانی خاصی به رنگ های مختلف در جامعه نسبت داده می شود ...

قرمز به معنی شور، انرژی، خطر و یا خشونت، گرما و حرارت است. همچنین برای تحریک اشتها نیز به کار می رود و به همین دلیل از آن در بسیاری از رستوران ها و آرم محصولات غذایی استفاده می کنند.

انتخاب رنگ قرمز برای لوگو شما می تواند احساس پویایی بیشتری به آن القا کند.

نارنجی معمولا به عنوان رنگ نوآوری و تفکر مدرن دیده می شود. همچنین مفاهیمی از قبیل جوانی، تفریح، قیمت مناسب و در دسترس بودن را به همراه دارد.

زرد باید کمی محتاطانه استفاده شود زیرا بر برخی معانی منفی از جمله بزدلی را در بر دارد و از آن در علائم هشدار دهنده استفاده می شود. با این حال این رنگ آفتابی، گرم و دوستانه و رنگ دیگری برای تحریک اشتها نیز است.

سبز معمولا زمانی استفاده می شود که یک شرکت بخواهد بر اعتبار طبیعی و اخلاقی خود، به خصوص در محصولاتی مانند غذاهای آلی و گیاهی، تاکید کند . دیگر معانی منسوب به این رنگ شامل رشد و طراوت می شود که آن را در محصولات مالی نیز محبوب ساخته است.

آبی یکی از رنگ هایی است که به طور گسترده در آرم شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ حرفه ای گری، ذهنیت جدی، صداقت، خلوص و آرامش را نشان می دهد. آبی همچنین با اقتدار و موفقیت همراه است و به همین دلیل در موسسات مالی و نهادهای دولتی محبوب به شمار می رود.

بنفش از اعضای خانواده سلطنتی و لوکس بودن صحبت می کند. این رنگ به مدت طولانی با کلیسا همراه بوده است و دلالت بر عقل و دانش و کرامت دارد و در طول تاریخ رنگی از ثروت و جلال بوده است.

سیاه رنگی چند شخصیتی است. از یک طرف نشان دهنده قدرت و پیچیدگی و از سوی دیگر با شرارت و مرگ همراه است. بیشتر طراحی آرم های امروزی، به یک نسخه سیاه و سفید برای استفاده در رسانه های غیر رنگی نیاز دارند. در حال حاضر مد جدیدی برای لوگوهای تک رنگ جسورانه و علائم حروفی وجود دارد.

سفید به طور کلی با درجه خلوص، تمیزی، سادگی و ساده لوحی همراه است. عملا، لوگوی سفید همیشه نیاز به یک میدان رنگی دارد، تا در یک پس زمینه سفید دیده شود. بسیاری از شرکت ها یک نسخه رنگی و یک نسخه سفید از لوگوی خود تهیه می کنند. 

به عنوان مثال،در آرم کوکا کولا کلمه کوکا کولا با رنگ سفید در قوطی قرمز رنگ و بطری های قهوه ای رنگ آن حک شده است، اما به زمانی که در یک پس زمینه سفید قرار می گیرد، با رنگ قرمز استفاده می شود.

قهوه ای از معانی ضمنی مردانگی است و اغلب برای محصولات مرتبط با زندگی روستایی و خارج از منزل استفاده می شود.
صورتی می تواند سرگرم کننده و لوند باشد؛ اما با توجه به معانی فمینیستی آن ، اغلب از استفاده ی آن در محصولات فقط زنانه پرهیز می شود.

البته هیچ کدام از این قرارداد ها، مقررات سفت و سختی نیستند؛ اما ارزش این را دارند که برای انتخاب رنگ لوگو آن ها را به خاطر بسپارید. به یاد داشته باشید که تاثیر کلی طراحی لوگوی شما فقط به رنگ ها بستگی ندارد، بلکه بر چگونگی ارتباط آن ها با اشکال و متن ها وابسته است.

 تک رنگ یا رنگارنگ؟

برای دریافت حداکثر تاثیر پیام رمزی در رنگ انتخاب شده، من به طور معمول با در هنگام طراحی لوگو با یک رنگ کار می کنم. البته برخی از لوگوهای چند رنگی بسیار موفقی نیز مانند لوگو گوگل، ویندوز و یا eBay وجود دارند.

مفهوم رنگ های متعدد این است که شرکت ها محدوده ی گسترده ای از محصولات و خدمات را برای انتخاب ارائه می دهند. رنگ های متعدد استفاده شده در حلقه های المپیک را می توان حامل پیام تنوع و فراگیری در نظر گرفت. v روند نوظهور طراحی لوگو استفاده از الگوهای معرق و موزاییک کاری است؛ که به طور طبیعی نیاز به چندین رنگ، اعم از نورهای متقابل تا سایه های متعدد از یک رنگ دارد.

 در سطح جهانی فکر کنید.

اگر مشتری شما یک شرکت جهانی است، رنگ لوگوی خود را با مراقبت انتخاب کنید. در نوع تفسیر رنگ ها تفاوت های فرهنگی وجود دارد. به عنوان مثال، قرمز در چین خوش یمن در نظر گرفته می شود ، در حالی که سفید رنگ مرگ و عزاداری در هند است. معانی فرهنگی رنگ های مختلف یک دنیا با هم فرق دارند.

در نهایت این که، تمرکز خود را بیش از حد بر روی انتخاب رنگ معطوف نکنید. این را در نظر بگیرید که از هر 12 نفر یک نفر دچار کوررنگی است. در ضمن همیشه احتمال این وجود دارد که لوگویی که برای مشتری خود طراحی کرده اید.

به سرانجام تولید تک رنگ و یا حتی رنگارنگ با رنگ های دیگر، دچار شود. بنابراین حتما مطمئن شوید که رنگ های انتخاب شده، لوگوی شما را تقویت و بهبود می بخشند و آن ها را تعریف نمی کنند.

روانشناسی رنگ طلایی در لوگو

در مبحث روانشناسی رنگ‌ها عموما رنگ‌های اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرند و رنگ‌های ترکیبی را براساس دو رنگ اصلی به وجودآورنده‌ی آن‌ها تفسیر می‌‌کنند. رنگ طلایی از دو رنگ ایجاد می‌شود:
1. زرد که عموما حس درخشندگی و انرژی زیاد را القا می‌کند؛
2. کرمی که جز گروه رنگ‌های خنثی است. 
طلایی هم‌زمان تاثیر هر دو رنگ را بر ما خواهد گذاشت. از دیرباز طلا به عنوان فلزی گران‌بهادر زیورآلات و ساخت تجهیزات جنگی خاندان‌های سلطنتی به کار می‌رفته است. از همین رو رنگ طلایی همچنان به عنوان نمادی از ثروت، قدرت، موفقیت و پیروزی شناخته می‌شود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که طیف‌های مختلف رنگ طلایی بر‌اساس کدام یک از دو رنگ زرد یا کرمی در آن بیشتر به کار رفته است، تاثیر متفاوتی بر مخاطب می‌گذارند. رنگ طلایی روشن که درصد بیشتری زرد دارد، تابندگی، درخشش و انرژی خورشید را تداعی می‌کند. هرچه درصد رنگ کرمی بالاتر می‌رود، رنگ طلایی تیره‌تری ساخته می‌شود که حس قدرت و توانمندی بیشتری را انتقال می‌دهد. 

بهترین ترکیب رنگ لوگو

رنگ یکی از قوی‌‌ترین محرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بصری به شمار می‌رود. همچنین اولین مواجهه‌ی مخاطب با برند به واسطه‌ی لوگو و رنگی است که برای آن انتخاب کرده‌اید؛ به همین سبب هویت بصری برند شما کاملا در گرو ترکیب رنگ انتخاب شده برای لوگو و رنگ سازمانی‌تان است. طراحان گرافیک بر‌اساس هویت سازمانی و نوع خدماتی که ارائه می‌کنید، ترکیب رنگی مناسب شما را پیشنهاد می‌دهند. این ترکیب با در نظر گرفتن نوع و شمایل لوگوی شما می‌تواند طیفی از رنگ‌های متضاد و یا مکملِ هم را در برگیرد. بهترین ترکیبی که معمولا استفاده از آن توصیه می‌شود شامل رنگ‌های یک هارمونی و نه لزوما در یک طیف رنگی است. به همین جهت طراح گرافیکی که تمام رنگ‌ها و هارمونی‌ها را می‌شناسد و به تاثیرات روحی و روانی آن‌ها به خوبی آگاه است، می‌تواند بهترین گزینه‌ی ممکن را به شما پیشنهاد دهد. این انتخاب آگاهانه در هویت بصری برند شما تاثیرگذار خواهد بود.

شما چگونه برای لوگویتان رنگ انتخاب می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  طراحی آرم و نشانه و همچنین درخواست مشاوره رایگان در این زمینه به بخش سفارش طراحی لوگو مراجعه فرمائید.