موضوعات وبسایت : آموزشی
آموزش امنیت اینستاگرام

جملات انگیزشی برای سخنرانی

جملات انگیزشی برای سخنرانی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 17:42

جملات زیبا برای شروع سخنرانی و فن بیان، می‌توانند مخاطب را میخکوب کنند. اگر برای شروع سخنرانی خود به دنبال جملاتی زیبا و تاثیرگذار هستید، این مقاله را از دست ندهید. برای هر نوع سخنرانی که در پیش داشته باشید، از جمله مذهبی، رسمی، ادبی و… ، ما متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب پیشنهاد داده ایم.

آموزش امنیت اینستاگرام

پیشنهاد می کنم ابتدا ویدیو ۳ دقیقه ای زیر را ببینید. در این ویدیو آقا دباغیان با مثالی عالی، به اهمیت شروع سخنرانی و استفاده از عبارات مثبت اشاره می کنند.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد حوزه‌های مختلف، جملاتی مناسب و خوب برای شروع سخنرانی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید در هر موقعیتی، به شیوه‌ای زیبا و جذاب با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را وادار کنید که تا پایان به صحبت‌های شما با جان و دل گوش دهند. شما باید طراحی سخنرانی را یاد بگیرید.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی ها

شما باید ابتدا در مورد موضوع سخنرانی و فن بیان و کسانی‌که مخاطب شما هستند، اطلاعاتی جمع‌آوری کنید تا بتوانید سخنرانی تان را شروع کنید. اگر به دنبال جملاتی هستید که بتوانید شروع سخنرانی جذابی داشته باشید، لازم به ذکر است که عبارت ها باید در زمینه‌ای انتخاب شوند تا با موضوعی که قرار است در مورد آن صحبت کنید، هم‌خوانی داشته باشند. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهم داد.

کاملا طبیعی است که در شروع سخنرانی ترس و استرس داشته باشید، به خصوص اگر مبتدی و تازه کار باشید. اما بدون شک با یادگیری غلبه بر ترس از سخنرانی ، به راحتی می‌توانید یک شروع عالی و تاثیرگذار داشته باشید.

زیرا زمانی که سخنرانی خود را با استفاده از جملاتی که در ادامه پیشنهاد داده ایم، شروع کنید و احساس رضایت و اشتیاق را در چهره مخاطبان تان ببینید، اعتماد به نفس تان برای ادامه سخنرانی افزایش می یابد.

پیشنهاد ویژه

پیشنهاد می کنم حتما فیلم رایگان فن بیان و سخنرانی را در لینک زیر دانلود کنید. دیدن این فیلم تنها ۲ ساعت از شما زمان می‌برد، اما مطمئن باشید تاثیر شگرفی در بیان شما خواهد گذاشت.

دیدن این فیلم را علاوه بر سخنرانان به معلمان، اساتید، خبرنگاران، گویندگان و به خصوص دانشجویان توصیه می کنم.

راه های جلب توجه مخاطب در سخنرانی

راه های زیادی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد که عبارتند از:

۱)بیان کردن داستان شخصی

۲)سوال پرسیدن

۳)استفاده از ابزار

۴)ارائه آمار

۵)خواندن شعر

۶)خواندن آیه و احادیث

۷)نقل قول از بزرگان

۸)کارهای عملی

و هزاران روش دیگر. اما همان طور که به آن اشاره شد، مهمترین آن‌ها استفاده از متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب است مانند شعر، آیه و احادیث، متون انگیزشی و…، زیرا مخاطب در شروع سخنرانی بالاترین میزان هوشیاری و توجه را دارد.

اهمیت شروع سخنرانی

در شروع سخنرانی ، مخاطب بیشترین توجه را به سخنرانی ما دارد و اگر به این نکته توجه کنید حتما موفق خواهید بود. مخاطب در ابتدای سخنرانی شما را قضاوت می کند و تصمیم می‌گیرد به گوش دادن به سخنان شما ادامه دهد یا خیر. به همین دلیل شروع سخنرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هم برای سخنران و هم برای مخاطب.

زمانی که به شروع سخنرانی خود اهمیت دهید و جملاتی زیبا برای شروع سخنرانی خود انتخاب کنید، باعث می‌شود:

-اعتماد به نفس شما برای ادامه سخنرانی افزایش یابد،

-مخاطب با توجه زیادی به سخنرانی شما گوش دهد و برای شنیدن ادامه آن مشتاق شود،

-مخاطب متوجه شود که شما فردی حرفه ای هستید نه مبتدی،

– در ذهن مخاطب ماندگار شوید،

-و از همه مهمتر استرس تان کاهش یابد.

۵عملکرد تاثیرگذار برای برنامه ریزی در شروع سخنرانی

۱-علاقه و توجه مخاطب را به خود جلب کنید،

۲-موضوع سخنرانی را واضح و کامل بیان کنید،

۳-از طرف مخاطبان برای خود اعتبار ایجاد کنید،

۴-دلیلی برای گوش دادن به ادامه صحبت های خود برای مخاطب ارائه دهید،

۵-عناوین و تیترهای اصلی سخنرانی خود را بیان کنید.

درک اهمیت شروع سخنرانی برای شما به عنوان یک سخنران، لازم و ضروری است. حتما مقاله زیر را مطالعه کنید تا اهمیت موضوع برای تان روشن تر شود.

تناسب متن شروع سخنرانی کوتاه و موضوع

هیچ گاه برای تعیین جملات قشنگ برای شروع سخنرانی ، این نکته را فراموش نکنید که جملاتی مرتبط با موضوع سخنرانی خود انتخاب کنید. زیرا مخاطب در طول سخنرانی به دنبال ارتباط جملاتی که در ابتدا شنیده با موضوع سخنرانی می‌گردد و در صورتی که نامرتبط باشد، اعتماد خود را نسبت به سخنران از دست میدهد.

برای نوشتن متن توجه کنید به

-جنسیت مخاطب

-میزان تحصیلات

-سن

-جایگاه اجتماعی و فرهنگی

-مذهب و اقلیت

-و محل سخنرانی

اگر به این نکات توجه کنید، بهتر می‌توانید متن سخنرانی خود را انتخاب کنید و از شوخی های نابجا و سخنان بی مورد پرهیز کنید.

اشتباهات رایج در انتخاب جملات شروع سخنرانی

بعضی از سخنرانان اشتباهاتی در انتخاب جملات شروع انجام میدهند که ممکن است مخاطب را بی حوصله و کلافه و سخنرانی را دچار مشکل کند. در ادامه باید و نبایدهایی را ذکر می کنیم که لازم است به آن‌ها توجه کنید:

۱)انتخاب متن های طولانی

از متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب استفاده کنید. استفاده از متون طولانی مخاطب را خسته می کند. حتی ممکن است با بیان جملات طولانی، مخاطب را از موضوع اصلی سخنرانی خود دور کنید.

۲)عدم تسلط

آن قدر شروع سخنرانی خود را تمرین کنید تا به آن مسلط شوید و بدون تپق آن را ادا کنید. شروع سخنرانی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب اهمیت زیادی دارد و اگر عبارت شروع را فراموش کنید و یا با تپق ادا کنید، ممکن است همه چیز را خراب کنید و به عنوان فردی مبتدی و تازه کار شناخته شوید.

۳)بیان روزمه شخصی و نحوه معرفی

در شروع سخنرانی، خود را مختصر و مفید معرفی کنید. با بیان رزومه طولانی شخصی، مخاطب گمان می کند که شما فردی از خود راضی هستید و کلافه می‌شود. این را بدانید که مخاطب نیازی به دانستن رزومه کاری شما ندارد، آن چه برایش مهم است مطالبی است که می‌خواهد برای بهتر شدن شرایطش از شما بیاموزد.

بدون شک اشتباهات زیادی در سخنرانی وجود دارد که لازم است به آن‌ها دقت کنید. در این مقاله به ۳ مورد از آن‌ها اشاره کردیم، ادامه را در مقاله زیر مطالعه کنید.

در ادامه ما حوزه‌های مختلف سخنرانی را نام برده و جملاتی زیبا و جذاب در رابطه با هر کدام در اختیارتان قرار خواهیم داد.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی ادبی

اگر قرار است شما به عنوان یک سخنران، سخنرانی ادبی را با جمعی از حضار برگزار کنید و در مورد ادبیات صحبت کنید، بسیار خوب و لذت بخش است که ابتدای صحبت خود را با متون ادبی شروع کنید. جملاتی که چند نمونه از آن را در ادامه برای تان ذکر می کنیم:

  • به نام حضرت دوست که هر چه هست از اوست و به شکر وجود ذی جود که قلب تپنده همه دوستی هاست ….
  • ور هیچ نباشد چو تو هستی همه هست
  • بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم …
  • جهان را به پستی بلندی تویی ندانم که ای، هرچه هستی تویی

می‌توانید از نقل قول ها و سخنان آموزنده بزرگان ادبیات نیز در شروع سخنرانی خود استفاده کنید. مانند:

  • با چنان عشقی زندگی کن، که حتی اگر بنا به تصادف به دوزخ افتادی، خود شیطان تو را به بهشت بازگرداند. (پائولو کوئلیو)
  • عامل کلیدی تمام موفقیت ها، عمل کردن است. (پابلو پیکاسو)
  • مردم را در غیب همان گوی، که در روی توانی گفت. (خواجه عبدالله انصاری)
  • حقیقت در قلب هر انسانی جای دارد. تنها در آنجاست که باید به جستجوی آن پرداخت. (گاندی)
  • زندگی مانند دوچرخه سواری است؛ به جلو حرکت نکردن برابر است با زمین خوردن. (آلبرت انیشتین)
  • تنها گنجی که ارزش جستجو کردن دارد، هدف است. (لویی پاستور)
  • سه چیز در زندگی هست که دیگر نمی‌توانید آن را به دست آورید: کلمات، بعد از گفته شدن؛ لحظات، بعد از دست دادن و زمان، بعد از سپری شدن. (نلسون ماندلا)

با اندکی جستجو می‌توانید جملات ادبی زیباتری هم پیدا کنید. لازم به ذکر است که با اندکی خلاقیت، خود نیز می‌توانید جملاتی زیبا و ادبی خلق کنید که تا به حال شنونده ها آن را نشنیده باشند. خلاقیت در سخنرانی خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد! به شرطی که به خوبی روی آن کار شده باشد.

اشعار زیبا برای شروع سخنرانی

شعر برای شروع سخنرانی یکی از معمول ترین و بهترین گزینه هاست. انتخاب شعر زیبا در متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب می‌تواند به خوبی توجه مخاطبان را به صحبت های شما جلب کند. در زیر چند نمونه شعر برای شما ذکر کرده ایم:

  • به سان رود که در نشیب دره سر به سنگ می‌زند، رونده باش / امید هیچ معجزی ز مرده نیست، زنده باش…
  • به نام خدایی که جان آفرید / زمین و زمان و مکان آفرید
  • به نام خدا، هر چه داریم از او / خداوند احمد خدای سبو
  • به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم
  • به نام خداوند شعر و غزل / به نام خداوند عزوجل
  • به نام خداوند احساس پاک / خداوند شمس و مه تابناک
  • به نام خداوند سبز و سپید / خداوند سال و خداوند عید
  • به نام آنکه هستی نام ازو یافت / فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت
  • بسم الله الرحمن الرحیم / هست کلید در گنج حکیم
  • خدایا جهان پادشاهی تو راست / ز ما خدمت آید، خدایی تو راست
  • به نام پادشاه عالم عشق / که نامش هست، نقش خاتم عشق

به این نکته توجه داشته باشید، شعری که قرار است بخوانید را قبل از سخنرانی چندین بار تکرار کنید تا مبادا در هنگام خواندن این شعر در سخنرانی تان تپق بزنید و یا کلمات آن را اشتباه بیان کنید. این اتفاق کل سخنرانی شما را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

اگر زیاد روی تکلم تان کنترل ندارید و نگران این موضوع هستید که حتی با تمرین کردن هم تپق بزنید، توصیه می کنم از اشعاری ساده استفاده کنید.

سعی کنید اشعاری برای شروع سخنرانی خود انتخاب کنید که قافیه دار باشند. به طور کلی بهتر است از مصراع ها و بیت های اشعار مختلف برای این کار استفاده نمایید.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی رسمی

اگر قرار است به عنوان یک سخنران، در یک سخنرانی رسمی شرکت کنید که در آن زیاد با مهمانان رابطه صمیمانه ای ندارید و یا این که قرار نیست خیلی در این سخنرانی جملات دوستانه و صمیمانه ای میان شما و حضار رد و بدل شود، استفاده از جملات رسمی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در زیر چند جمله زیبا برای شروع سخنرانی رسمی را برای شما به اشتراک می‌گذاریم که می‌تواند برای تان مثمر ثمر باشد.

  • با نام خدا این سخنرانی را آغاز می کنیم. امیدوارم که بتوانیم از آن به نتیجه های خوبی دست پیدا کنیم.
  • درود بر عزیزان حاضر در سالن. این سخنرانی به منظور …. شکل گرفته و امید است در پایان این سخنرانی، بتوانیم به یک جمع بندی مناسبی دست پیدا کنیم.
  • با نام و یاد خدا صحبت مان را در زمینه …. شروع می کنیم. این گردهمایی به دلیل ….. از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل از حضار خواستارم در حین سخنرانی توجه کاملی به صحبت‌ها داشته باشند.
  • سلام و درود بر همه حضار گرامی. امیدوارم که حالتان خوب باشد. موضوع سخنرانی امروز در مورد …. است و می‌خواهیم در مورد آن به یک جمع بندی درست برسیم. امید است که با همکاری شما عزیزان، این گردهمایی به بهترین شکل برگزار شود.
  • سلام بر همه‌ی عزیزان. امروز در اینجا جمع شده ایم تا در مورد موضوع مهمی صحبت کنیم.

هنگام نوشتن و انتخاب متن اول سخنرانی ، سعی کنید زیاد از جملاتی که حالتی دوستانه دارند استفاده نکنید و بیشتر از جملات ساده اما شیک و متناسب با محیط و مخاطب استفاده کنید، تا هم احتمال تپق زدن پایین بیاید و هم بتوانید به بهترین شکل، سخنرانی تان را آغاز نمایید.

جملاتی برای شروع سخنرانی کاری

اگر قصد دارید در زمینه کاری خود سخنرانی کنید، شاید بهتر باشد با نقل قول یکی از بزرگان عرصه کاری خودتان صحبت تان را شروع کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که در حوزه تکنولوژی قرار است سخنرانی داشته باشید. در اینجا استفاده از صحبت های افرادی مانند بیل گیتس، به عنوان متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب ، می‌تواند برای تان بسیار مفید واقع شود.

در ادامه نقل قول های زیبایی برای شروع یک سخنرانی کاری در حوزه های مختلف بیان کرده‌ایم که می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

  • جشن گرفتن برای پیروزی و بزرگداشت موفقیت خوب است، اما مهمتر از آن درس گرفتن از شکست است. (بیل گیتس در حوزه تکنولوژی)
  • کافی‌ست به دختران، کفش مناسب بدهید، آن وقت می‌توانند دنیا را تسخیر کنند. (مریلین مونرو در حوزه طراحی لباس)
  • هر کس درب مدرسه ای را باز کند، درب زندانی را بسته است. (ویکتور هوگو در زمینه تدریس و آموزش)
  • اگر نتوانید راهی برای پول در آوردن در زمانی که خواب هستید پیدا کنید، باید تا آخر عمرتان کار کنید. (وارِن بافِت در حوزه سرمایه گذاری)

سعی کنید از نقل‌قول افرادی استفاده کنید که اغلب حضار با آن‌ها آشنا باشند.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی مذهبی

اگر قصدتان شروع سخنرانی مذهبی است، بهترین کار استفاده از آیات و احادیث در ابتدای سخنرانی خواهد بود. در ادامه چند آیه و حدیث زیبا در رابطه با شروع سخنرانی برای تان خواهیم آورد:

  • بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی.
  • پروردگارا سینه‌‏ام را گشاده دار، و کار را بر من آسان کن، گره از زبانم بگشاى تا سخنم را درک کنند.
  • صبر کلید رسیدن است و کامیابی سرانجام کسی که صبر می کند. (امام علی علیه السلام)
  • با هوای نفسانی خود مبارزه کن، همان گونه که با دشمنت مبارزه می کنی. (امام باقر علیه السلام)
  • اللَّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرینَ. خدا سرپرست شماست و او بهترین یاری دهندگان است.
  • وَ ما مِنْ دابَّهٍ فی الْأرْضِ اِلاّ عَلَی اللهِ ر‍ِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلُّ فی کِتابٍ مُبینٍ. و هیچ جنبنده ای در زمین نیست، مگر آن که روزی دادن او بر عهده خداست و خدا می‌داند قرارگاه و آرامگاه هر جنبنده ای کجاست، همه این ها در علم خداست.
  • قُل لَنْ یُصیبَنا اِلاّ ما کَتَبَ اللهُ لَنا هُوَ مَوْلنا وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَّکَّلِ الْمُؤمِنُون. بگو هرگز چیزی برای ما اتفاق نمی‌افتد مگر آنچه را خدا مقدر کرده باشد. اوست صاحب اختیار ما و مومنان بر خدا توکل می‌کنند.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی علمی

اگر قصد دارید سخنرانی علمی را آغاز کنید، برای شروع جذاب و میخکوب‌ کننده، متن ها و اشعاری را در این زمینه برای شما بیان می کنیم که بسیار مؤثر خواهند بود.

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که در سخنرانی های علمی برخلاف سایر سخنرانی ها، نیازی نیست تا سخنران تمام آداب سخنوری را بداند، اما اگر این آداب را بداند به‌طور حتم موفق تر از دیگران خواهد بود. این نوع سخنرانی مهم است که چگونه شروع شود زیرا اکثر مخاطبان از نظر دانش و آگاهی علمی در سطوح مختلف بوده و حتی ممکن است از سطح سخنران هم بالاتر باشند.

استفاده از اشعاری در زمینه علم و دانش

  • به دانش گرای و بدو شو بلند / چو خواهی که از بد نیابی گزند
  • ز دانش در بی نیازی بجوی / و گر چند سختیت آید به روی
  • بر ما شکیبایی و دانش است / ز دانش روان ها پر از رامش است
  • به گفتار دانندگان راه جوی / به گیتی بپوی و به هر کس بگوی

جملاتی از بزرگان جهان در زمینه علم و دانش

  • باید درهای علم و دانش به روی همه باز باشد. هر جا مزرعه هست، هر جا آدم هست، آنجا کتاب هم باید باشد. (ویکتور هوگو)
  • دانش ما کره‌ای است که هر چه گسترش می یابد، به همان نسبت در می‌یابیم که کدام چیزها را نمی‌دانیم. (فرناندو پسوآ)
  • کسی که امروز آگاه تر از دیروز نباشد، انسان خردمندی نیست. (آبراهام لینکلن)
  • علم، پادزهر تعصب است. (چارلز دوم، پادشاه انگلیس)

جملات زیبا برای شروع سخنرانی انگیزشی

اگر قصد برگزاری سخنرانی انگیزشی دارید، باید از عبارات انگیزشی برای متن سخنرانی کوتاه و جذاب خود استفاده کنید که مخاطب را به وجد آورده و مشتاق شنیدن کند. در این راه می‌توانید سخنران های انگیزشی مانند برایان تریسی، استیو جابز و… را الگوی خود قرار داده تا بتوانید سخنرانی فوق العاده ای داشته باشید. در زیر چند نمونه از عبارات و متن های زیبای انگیزشی را برای شما ذکر می کنیم:

  • استاد تغییر باشیم، نه قربانی تقدیر.
  • تاریکترین لحظات شب، درست قبل از سپیده دم است.
  • برای موفقیت راز پیچیده ای وجود ندارد؛ تنها آماده سازی، سخت‌ کوشی و درس گرفتن از شکست ها.
  • شما می‌توانید همرنگ جماعت شوید یا می‌توانید دنیا را متحول کنید، ولی نمی‌توانید جفتش را با هم انجام دهید.
  • عمر شما، زمان شماست. به بطالت هدرش ندهید.
  • اگر جایی که ایستاده اید را دوست ندارید، عوضش کنید. شما درخت نیستید.
  • بکوش تا عظمت در نگاه تو باشد، نه در آن چه می‌نگری.

متن شروع سخنرانی کوتاه و ساده

برای انتخاب متن اول سخنرانی خود از جملات و عبارات ساده استفاده کنید تا مخاطب با شما همراه شود. اگر از جملات سنگین استفاده کنید و مخاطب آن‌ها را درک نکند، این احساس را به او منتقل می کنید که سطح سواد پایینی دارد. این احساس باعث می‌شود مخاطب با بی میلی و بی توجهی به ادامه صحبت های شما گوش دهد.

حتی می‌توانید به جای استفاده از جملاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، با سلام و گفتن به نام خدا، سخنرانی خود را آغاز کنید. به همین اندازه ساده…

جملات زیبا برای شروع سخنرانی احساسی

می‌توانید متن شروع سخنرانی کوتاه خود را احساسی بنویسید تا ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود برقرار کنید. البته لازم به ذکر است که قبل از هر چیز باید مخاطبان خود را بشناسید. اگر سخنرانی شما اداری و رسمی است نوشتن متن سخنرانی احساسی کار درستی نیست.

ویژگی جملات شروع سخنرانی

دانستن این ویژگی ها به شما کمک می کند تا بتوانید در شروع سخنرانی خود جملاتی را بیان کنید تا مخاطب به خوبی متوجه شود که قصد دارید در مورد چه موضوعی صحبت کنید.

ویژگی جملات عبارتند از:

۱)از جملات مثبت استفاده کنید تا بتوانید انرژی خوبی را به مخاطب منتقل کنید.

۲)ابدا از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید.

۳)کلماتی در جملات خود به کار ببرید تا باعث تصویرسازی شوند.

۴)مخاطبان خود را برای گوش دادن به ادامه صحبت های خود، تحریک کنید.

۵)از طنز و شوخی استفاده کنید. ( از این روش در صورتی استفاده کنید که حرفه ای باشید.)

۶)واقعیت های شوکه کننده را بیان کنید.

۷)ساختار کلی از سخنرانی خود ارائه دهید.

۸)از عبارات و کلمات جدید و امروزی در جملات خود استفاده کنید.

۹)ریشه کلمات را یاد بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید در سخنرانی خود بیان کنید.

علاوه بر کلمات…

در هنگام نوشتن جملات سخنرانی، علاوه بر کلمات باید به موارد دیگری نیز توجه کنید. مواردی مانند:

-رفتار طبیعی داشتن

-کنترل کردن حرکات

-مسلط بودن بر متن و موضوع

-به موقع سکوت کردن

-کنترل کردن هیجانات و استرس ها

-همواره لبخند بر لب داشتن

ویژگی جملات زیبا برای شروع سخنرانی

نکته مهم

نکته ای که لازم است حتما به آن توجه کنید این است که جملات شروع را چندین بار و به روش های متفاوت بنویسید تا بتوانید بهترین شان را انتخاب کرده و به کار ببرید. به مرور زمان سبک خود را پیدا کرده و در مدت زمان کمتری می‌توانید متن مورد نظر خود را بنویسید.

در مقاله زیر به صورت کامل در مورد ویژگی جملات صحبت کرده و در مورد هر کدام از ویژگی های بالا، توصیه ها و تمرین های لازم را نوشته ایم. حتما بخوانید و نکات را در هنگام نوشتن متن سخنرانی خود رعایت کنید تا بتوانید متن شروع سخنرانی کوتاه و جذاب را بنویسید.

چگونه نحوه معرفی موثری داشته باشیم؟

زمانی که با فرد غریبه ای رو به رو می‌شوید، تمام کارها و فعالیت های شما برای او از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا شما با نحوه نگاه کردن، نشستن، ایستادن، راه رفتن، زبان بدن و…، سیگنال های مثبت و منفی زیادی به مخاطب انتقال میدهید و در نهایت آن فرد با توجه به همین سیگنال ها تصمیم می‌گیرد به معاشرت و هم صحبتی با شما ادامه دهد یا خیر.

به همین دلیل شما باید برای معرفی خود، مراقب تمام حرکات و رفتارهایتان باشید تا فقط سیگنال های مثبت را انتقال دهید. معرفی دقیق و منحصر به فرد باعث می‌شوند تا برای مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطب بمانید. متن معرفی شروع سخنرانی را مانند متن سخنرانی کوتاه و جذاب بنویسید.

اولین مهارت در هوش کلامی، مهارت معرفی خود به مخاطب است. نکته مهمی که لازم است بدانید این است که اگر خود را به درستی معرفی نکنید، علاوه بر اینکه مخاطب به شما اعتماد نمی‌کند بلکه در معرفی شما به دیگران نیز دچار مشکل شده و نام شما و حیطه فعالیت تان را به یاد نخواهد آورد.

۱)سه عنصر مهم در نحوه معرفی

در هنگام معرفی خود به دیگران به ۳ عنصر توجه ویژه ای داشته باشید: خودتان، موضوع و مخاطب.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی و سه عنصر مهم

به عبارت دیگر باید این ۳ عنصر را به یکدیگر پیوند دهید، ابتدا خود را با موضوع مرتبط کنید و سپس موضوع را با مخاطب. این مفهوم به مثلث اعتماد معروف است. با رعایت این نکته می‌توانید اعتماد بین خود و مخاطب را محکم کنید. بنابراین جملات زیبا برای معرفی شروع سخنرانی خود انتخاب کنید.

۲)رایج ترین سبک معرفی

در ادامه ۶ مرحله رایج در معرفی را برای شما ذکر می کنیم:

۱)بیان کردن نام خدا

۲)سلام و احوال پرسی با مخاطب

۳)حسن جویی از مخاطب (از مخاطب تشکر کنید که وقت خود را در اختیار شما قرار داده و به صحبت های شما گوش میدهد.)

۴)معرفی کوتاه خود (بیان کردن رزومه طولانی و کامل خود در زمان معرفی، مخاطب را کلافه می کند. می‌توانید در حین صحبت، در قالب داستان و نکته خود را بهتر معرفی کنید.)

۵)تصویر کلی از بحث (موضوع صحبت های خود را در چند جمله برای مخاطب توضیح دهید تا به یک شناخت کلی برسد.)

۶)جلب توجه (با روش هایی مانند بیان داستان، استفاده از ابزار، گفتن آمار و ارقام و… می‌توانید توجه مخاطب را جلب کنید.)

جملات زیبا برای شروع سخنرانی و دقت به حرکات خود

۳)نکات مهم در معرفی خود

زمانی که به تمامی نکاتی که در ادامه بیان می کنیم، دقت کرده و در معرفی های خود از آن‌ها استفاده کنید، بدون شک معرفی خوبی خواهید داشت.

۱.دور کردن ترس

۲.راحت بودن

۳.واقعی بودن

۴.توجه به مکان معرفی

۵.استفاده از نقل قول و داستان

۶.دقت به مدت زمان معرفی

پیشنهاد می کنم برای اینکه بهتر با موضوع نحوه معرفی خود به مخاطب آشنا شوید، حتما مقاله لینک زیر را بخوانید. معرفی از مهمترین اصول سخنرانی و فن بیان است.

نحوه معرفی در ارائه سخنرانی تاثیرگذار

نحوه معرفی مهمترین اصل در شروع سخنرانی است. زیرا مخاطب در ابتدای سخنرانی هوشیارتر بوده و دوست دارد بداند که به سخنان چه کسی گوش میدهد. در سخنرانی ۲ نوع معرفی وجود دارد، معرفی خود و یا معرفی فرد دیگری به عنوان سخنران. بنابراین متن معرفی شروع سخنرانی خود را کوتاه و جذاب بنویسید.

۱)معرفی خود در سخنرانی

معرفی قوی در ابتدای سخنرانی سکوی پرتابی برای موفقیت در سخنرانی است. شما با معرفی خود می‌توانید بهتر در ذهن مخاطب باقی بمانید و چه بسا آن فرد شما را به دیگران نیز معرفی کند. در ادامه ۷ نکته برای شما ذکر می کنیم که اگر به آن‌ها توجه کنید، بدون شک سخنرانی موفقی خواهید داشت:

جملات زیبا برای شروع سخنرانی و معرفی خود

-نام خود را به طور کامل و واضح در شروع سخنرانی بیان کنید.

-از عنوان شغلی و رزومه حرفه ای خود فراتر بروید و شغل خود را جذاب معرفی کنید.

-برای تمام قسمت های خود، محتواسازی کنید.

-با بیان نقل قول از اعتبار دیگران استفاده کنید.

-اهداف خود را از ارائه سخنرانی بیان کنید.

-به این موضوع فکر کنید که با سخنرانی خود می‌توانید کدام یک از نیازها و مشکلات مخاطبان را حل کنید.

-برای معرفی خود بسیار تمرین کنید و از دیگران بازخورد بگیرید.

۲)نحوه معرفی سخنران توسط شما

در بعضی از جلسات و سخنرانی ها ممکن است از شما دعوت کنند تا به روی سن رفته و سخنران را معرفی کنید. اغلب افراد این نوع سخنرانی را بیهوده می‌دانند و گمان می کنند که این چند دقیقه نیاز به تمرین و برنامه ریزی ندارد. این گونه افراد سخت در اشتباه هستند. این نوع سخنرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این نوع سخنرانی باید ۲ موضوع مهم را بیان کنید. ابتدا بیان کنید که موضوع سخنرانی چیست و سپس این که دلیل صلاحیت سخنران تا چه اندازه است که می‌تواند در مورد این موضوع سخنرانی کند. در حقیقت شما باید هم مخاطب را مشتاق به شنیدن کنید و هم به سخنران اعتبار دهید.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی و نحوه معرفی سخنران

چند توصیه مهم برای معرفی سخنران:

-قبل از سخنرانی، اطلاعات لازم در مورد مخاطب را جمع آوری کنید.

-از قاعده‌ی ۳ مرحله‌ایِ ذکر عنوان سخنران، اهمیت موضوع سخنرانی و میزان صلاحیت سخنران استفاده کنید.

-خود را برای شنیدن سخنرانی آن فرد مشتاق و علاقه مند نشان دهید.

-متن معرفی خود را از قبل آماده و تنظیم کنید.

-تلفظ صحیح نام سخنران را بیاموزید. اگر نام او را اشتباه بیان کنید هم خودتان و هم آن فرد را نزد مخاطبان بی اعتبار خواهید کرد.

برای فهم بهتر موضوعات بیان شده در بالا، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. در مقاله زیر هر بخش را به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

۱۳ روش شروع سخنرانی

روش های زیادی برای طرح متن شروع سخنرانی وجود دارد که می‌توانید تنها با استفاده از یکی از آن‌ها سخنرانی موفقی داشته و از همان ابتدای سخنرانی نظر مخاطبان را به خود و صحبت هایتان جلب کنید.

در ادامه ۱۳ روش مختلف را برای شما نام می‌بریم:

۱)معرفی خود در سخنرانی

۲)تشکر از برگزارکنندگان مراسم و شرکت کنندگان

۳)بیان اخبار و وقایع روز

۴)رجوع به وقایع تاریخی

۵)نقل قول از بزرگان

۶)استفاده از ابزار

۷)بیان کردن آمارهای شگفت انگیز

۸)سوال پرسیدن از مخاطبان

۹)بیان داستان (به خصوص داستان های شخصی)

روش های شروع و جملات زیبا برای شروع سخنرانی

۱۰)استفاده از آیات و احادیث

۱۱)خواندن اشعار بزرگان

۱۲)امید دادن به مخاطبان

۱۳)حسن جویی از مخاطبان

نکته مهم

یکی از مهمترین نکاتی که باید در روش های سخنرانی همواره به یاد داشته باشید این است که روش های سخنرانی را متناسب با موضوع سخنرانی خود بیان کنید تا تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

در این مقاله تنها عنوان های روش های سخنرانی را بیان کردیم و توضیحاتی در موردشان نگفتیم. برای این که بهتر بتوانید از این روش ها استفاده کنید، توصیه می کنم حتما مقاله زیر را مطالعه فرمایید. همچنین در این مقاله نکات بیشتری را مطرح کرده ایم که در انتخاب روش ها حتما باید به آن‌ها توجه کنید. از این روش ها استفاده کنید تا متن سخنرانی کوتاه و جذاب خود را بنویسید.

۱۴ مورد از تمرینات قبل از شروع سخنرانی

تنها انتخاب جملات زیبا برای شروع سخنرانی ما را به سخنرانی موفق و مشهور تبدیل نمی کند. بلکه علاوه بر جملات و متن عالی نیاز به گرم کردن صدا، کنترل ترس، کنترل احساسات و هیجانات و عوامل دیگری داریم که به راحتی با چندین تمرین روزانه و مستمر می‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کرده و آمادگی لازم برای سخنران شدن را پیدا کنیم.

با یادگیری تمریناتی که در ادامه بیان می کنیم، ترس و استرس تان در شروع سخنرانی تا حد زیادی کاهش یافته و در نظر مخاطبان به فردی حرفه ای تبدیل خواهید شد. تمرینات عبارتند از:

۱)شناخت تغییرات چهره خود در حالت های مختلف احساسی

۲)انجام مکرر تنفس شکمی (تنفس دیافراگمی)

۳)کنترل زبان بدن

۴)انجام تمرینات صداسازی مانند بلندخوانی، مشددخوانی و…

۵)ضبط کردن صدا و گوش دادن به آن به طور مکرر

۶)ضبط کردن فیلم در حین سخنرانی

۷)تغییر لحن بیان کردن جملات

۸)صحبت کردن در جمع ها با موضوعات مختلف

۹)سخنرانی کردن در مقابل دیگران و بازخورد گرفتن از آن‌ها

۱۰)مدیریت زمان داشتن

تمیرینات قبل از شروع و جملات زیبا برای شروع سخنرانی

۱۱)ورزش کردن به خصوص پیاده روی و کوهنوردی

۱۲)به طور مداوم لبخند زدن

۱۳)حذف جمله پرکن ها مانند آممممم، اِممممم و…

۱۴)برقرار کردن ارتباط چشمی با مخاطبان

برای خواندن توضیحات بیشتر و بهتر انجام دادن تمرینات، مقاله زیرا را بخوانید. علاوه بر ۱۴ تمرینی که در بالا بیان شد، ۴ تمرین دیگر نیز در مقاله بیان شده که مربوط به کارهایی است که باید یک هفته قبل از شروع سخنرانی آن‌ها را حتما انجام دهیم تا بدون شک سخنرانی موفقی داشته باشیم.

در پایان…

با استفاده از این مطالب می‌توانید یک متن سخنرانی کوتاه و جذاب برای شروع سخنرانی حرفه‌ای خود داشته باشید. اگر به دنبال جملات زیبا برای شروع سخنرانی هستید، سعی کنید همواره خودتان آن جملات را طراحی کنید!

لطفا جملات پیشنهادی خود را برای ما کامنت بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر